Brandeksperter kritiserer Pandora

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Smykkefirmaet har offentliggjort sine børsplaner, men samtidig sås der tvivl om mærkets styrke og evne til at skabe loyalitet.

Smykkefirmaet Pandora har fremvist fantastiske vækstrater og en formidabel indtjening – så stor, at selskabet kan nå en børsværdi på 29 mia. kr. i den børsnotering, som blev annonceret i går.

Dagbladet Børsen har dog samtidig talt med forskellige brandeksperter, som sår tvivl om mærkets værdi.

Det gælder bl.a. designeren og adjunkt på CBS, Jesper Klement, som mener, at Pandora ved at lægge sig i et segment, hvor man sælge smykker fra 400 kr. og op, ikke udelukker nogen men derfor heller ikke holder på nogen.

Han mener derfor, at Pandora får svært ved at opbygge mærkeloyalitet.

Det sætter særligt meget fokus på innovations-evnen, og den holdning er Martin Lindstrøm enig i.

“Pandora er fuldstændigt afhængig af innovationen. Det er hele deres liv. Hvis de stopper innovationen eller bare skifter ned i andet gear, så vil de begynde at miste noget loyalitet,” siger han til Børsen.

Også direktøren for Danish Fashion Institute, Eva Kruse, tvivler på Pandoras evne til at skabe mærkeloyalitet. De brander sig i de rigtige magasiner – men ikke på den rigtige måde. Pandora bør i højere grad gøre som konkurrenterne, og det handler om at bruge kendte fotografer og kendte modeller.

Sociologen Emilia van Hauen er dog mere positiv og mener, at Pandora har været smarte på flere måder.

Pandoras adm. dir., Mikkel Vendelin erkender, at Pandoras brand ikke er lige så solidt som Cartier og Tiffany.

“Nej det er vi bestemt ikke. Begge brands har eksisteret i langt over 100 år. For at blive det, skal der et kontinuerligt fokus på, at vi brander Pandora og har nogle gode, relevante kollektioner hele tiden. Desuden skal den kommunikation, vi bygger op, være konsekvent,” siger han til Børsen.