Den dårlige nyhed i regnskabet for Brandhouse er, at bruttoavancen faldt med 10 pct. Den gode er, at bureauet øgede sit overskud med 33,5 pct.
Men det er ikke det eneste sted, hvor man kan se både plusser og minusser i årsregnskabet.
Brandhouse har indført en ny struktur, hvor gruppen består af fire bureauer: Selve reklamebureauet, Bessermachen, Digital og Outhouse. Og kigger man på de enkelte dele, så har de klaret sig meget forskelligt.
Produktionsbureauet Outhouse klarede sig rigtig godt og leverede et solidt bidrag til bundlinjen, mens Digital kom ud med et pænt underskud.
Brandhouse pralede forleden med nye kunder til det digitale bureau, og det må man således sige, at der er brug for.
“Det er stadig på offline aktiviteterne, vi kan skabe bundlinie; mens vi langsomt lærer hvordan online udvikling skaber værdi både for vores kunder og for os. Vi kommer til at investere i online og e-commerce udvikling de kommende år. Vores online omsætning er stigende, og vi skal nok få bundlinien med,” siger adm. dir. Stiig Helgens Binggeli.
Overordnet mener han, at året har udviklet sig meget lig med den generelle udvikling.
“Vi har haft et år i gruppen, som ligner tendenserne, jeg også ser hos vores kunder og en lang række andre danske virksomheder, hvor 09/10 har været fokuseret på taktiske tiltag og hvor de større strategiske satsninger har været lidt på vågeblus,” siger Stiig Helgens og fortsætter:
“Der hvor vi har brugt mange kræfter i år er på at centralisere vores kontaktfunktion, så vores kontaktdirektører og kontaktchefer har key account ansvar på tværs af alle marketing og kommunikations discipliner. Det gør, at vi kan kombinere ekspertdelen med den generelle rådgivning og kendskabet til branchen og forretningen samt samarbejdet med andre partnere som f.eks. PR- og dialogbureauer.”
Nøgletal for Brandhouse
- Bruttoavance 44,282 mio. kr. -9,9 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 885.640 kr. +6,3 pct.
- Lønandel 66,9 (69,4)
- Resultat af primær drift +3,922 mio. kr. +33,5 pct.