Brandhouse-partner forlader bureauet efter 25 år

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Stiig Helgens og Morten Angelo stiftede bureauet sammen for næsten 25 år siden. Nu siger Morten Angelo farvel til bureauet.

I slutningen af juni kan de to Brandhouse-ejere, Stiig Helgens Binggeli og Morten Angelo, fejre, at de har arbejdet sammen i 25 år. Men når de inviterer til fest bliver det samtidig en markering af, at nu stopper samarbejdet.

Morten Angelo vil udforske nye sider af sig selv og sin kreativitet, og har derfor valgt at stoppe. Stiig Helgens har overtaget hans 25 pct. og bliver nu eneejer af bureauet.

“Morten har altid været en kunstner og en livskunstner ved siden af sin hverdag som kreativ på Brandhouse. Men Morten er ikke bare kreativ i en reklamemæssig sammenhæng. Han er et multitalent, som kan iscenesætte og skabe i mange sammenhænge. Det har han talt om at prøve af nogle år, og Brandhouse er nu i en situation, hvor det kan passe med vores planer om kombinationen af customer consultancy og brand agency, at slippe Morten. Men det er naturligvis en meget rationel betragtning – for selvfølgelig bliver det mærkeligt uden Morten – selvom vi har mange meget kompetente ledere og medarbejdere”. Siger Stiig Helgens Binggeli og konstaterer, at det formentlig er en af reklamebranchens længste partnerskaber, der nu stopper.

De to lærte hinanden at kende på Brandt & Falk i 1989 og stiftede ret hurtigt derefter bureau sammen med Jan Thygesen Poulsen. Først under navnet Cosmos, siden Enterprise og de sidste mange år Brandhouse.

Selvom Morten Angelo er den ene af to ejere, så har han dog ikke været bureauets kreative chef.

“Lederrollen indebærer meget andet end kreativt arbejde – og det er det jeg brænder for. Så det er adskillige år siden, at jeg erkendte, at jeg ikke var den rigtige til at lede den kreative afdeling – og at jeg varetog værdien af mit ejerskab bedre ved at overlade det til Mikkel Elung,” siger Morten Angelo. Og tilføjer at han som ejer har været mere involveret i udviklingen af de bløde værdier på bureauet.

“Det har holdt mig pænt beskæftiget som ejer,” siger Morten Angelo.

Fremtiden står nu på en fri rolle – ikke bare som free-lancer men som kreativ udvikler i bred forstand.

“Det er en utroligt spændende verden, vi lever i, hvor det hele smelter sammen. Billeder, film, formgivning, kunst. F.eks, handler reklamer ikke om sekunder eller spaltemillimeter men om at skabe noget, der kan vække folks interesse. For en kreativ er det mulighedernes verden,” siger Morten Angelo.