Breaking: Mediabureau køber reklamebureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Med købet af et reklamebureau lægger Mindshare nu for første gang op til, at et mediabureau går i direkte konkurrence med reklamebureauer. Den nye afdeling starter med 12 medarbejdere.

Forvandlingens vinde blæser gennem bureaubranchen, og grænsefladerne mellem de forskellige bureautyper bliver mere og mere flydende.

Nu tager mediabureauet Mindshare et væsentlig skridt i forhold til brancheglidning. Bureauet køber det lille reklamebureau Wasabi og integererer det i bureauet. Den nye afdeling starter med 12 mand, og det er første gang, at et mediabureau på den måde går i direkte konkurrence med reklamebureauer.

Og der er ikke blot tale om et særtilbud til bureauets kunder.

“Vi kommer til at pitche på kunder i konkurrence med andre reklamebureauer. Man kan vælge at samarbejde med os om integrerede løsninger, men man kan også vælge at være kunde på en af vores specialiserede enheder – herunder en rendyrket reklamebureaukunde,” siger adm. dir. Martin O. Rasmussen.

Wasabi var oprindeligt en del af Advance, men købte sig ud i starten af 2012. Med købet af Wasabi flytter de ledende kræfter over til Mindshare.

Ud over CEO Dennis Pedersen, der nu bliver Director i Mindshare, er der tale om Verner Bager, der bliver Strategic Director og Mark Mikael Müller, Creative Director. Alle med mange års erfaring fra både bureau- og kundesiden. Også Mindshare’s Casper Christiansen vil indgå i lederteamet.

“Vi laver allerede meget content i Mindshare. Nu udvider vi med kommunikationsstrategisk planning samt AD og tekst og rummer således en bred reklamebureau-kompetence,” siger Martin O. Rasmussen og fortsætter:

“Købet af Wasabi ligger fint i forlængelse af den strategi, vi arbejder efter, hvor vi både vil optimere kundekontakten og være med til at skabe den. Desuden er der en enorm efterspørgsel efter integrerede løsninger, så markedet er efter vores opfattelse modent. Og endelig var der ‘a window of opportunity’ som det handlede om at gribe.”

Tidligere i år gik fire reklamebureauer sammen om at stifte et mediabureau – Orchestra – efter længe at have skelet misundeligt til mediabureauernes udvikling. En misundelse, som Dennis Pedersen også har mærket.

”Som mange andre reklamebureauer har vi været misundelige på den store mængde data, mediebureauerne sidder på. En masse forretningskritisk viden, markeds- og forbrugerindsigt, effektmålinger og medieforbrug, der brugt rigtigt kan skabe stærke kommunikationsløsninger,” siger Dennis Pedersen og fortsætter:

“Alt det smelter nu sammen med vores kommunikationserfaring, kreative kræfter og digitale indsigt. Den her type bureau kommer man nok til at se mange flere af på sigt. Det bliver godt for vores kunder, og mindre godt for de klassiske reklamebureauer.”

Udover de tre ledende Wasabi-folk er en mere fulgt med, og afdelingen står allerede foran at blive udvidet med to art directors med digital forståelse.

Wasabi-navnet forsvinder, og afdelingen skal arbejder under navnet Mindshare.

“Det er en fast politik, at vi ikke brander vores specialist-enheder – selv om kunder kan købe direkte ind på dem uden at være kunder i mediabureauet,” siger Martin O. Rasmussen.

Tidligere i år tog IUM også et skridt ind i den kreative verden ved at stifte det kreative digitale bureau Marvelous.

Mindshare præsenterer selv nyheden her