Foto: Jens Dresling/POLFOTO
Farvel til Brøndby Stadion og goddag til Lidl Park? Næppe – eller mere kontant; Det kommer ikke til at ske, og det er der flere grunde til.
I en klumme på Bureaubiz i dag beklager en journalist fra Tipsbladet sponsor-udviklingen i dansk fodbold – en udvikling, der ses klart i superligaens stadioner, hvor 12 ud 14 er opkaldt efter sponsoren/ejeren.
Et af landets mest markante og historie-berigede fodboldstadion er blandt undtagelserne. Brøndby Stadion hedder … Brøndby Stadion.
Og at man på vestegnen ikke har sagt ja til millioner i dåbsgave af en sponsor, kan undre, når nu klubbens kommercielle direktør er Henrik Reichel Bartholdy.
Han er blandt landets mest erfarne sponsor-eksperter – med en nær fortid som nordisk direktør i MEC Access og medstifter af en de første og mest prisvindende sponsorbureauer herhjemme.
Hvordan kan det være, at I ikke har overvejet en sponsor til Brøndby Stadion?
”Det er tanker, vi løbende gør os. Vi er bekendt med, at vores stadion har en vis værdi – og at et sponsorat kunne indbringe os en del penge. Men vi er også bevidst om, at der er masser af historie knyttet til denne værdi,” siger Henrik Bartholdy.
Der findes mange løsnings-modeller inden for navnesponsorater, men Henrik Bartholdy fejer på forhånd de fleste af bordet:
”Hvis ting ikke kan forklares, kan det ikke forsvares. Vi har masser af tradition og historie i og omkring vores stadion, og et nyt navn skulle i givet fald give god mening for både os, vores fans og en eventuel partner. Det ville et helt nyt navn, f.eks. Lidl Park, ikke gøre ,” siger Henrik Bartholdy.
Han tilføjer:
”Vi vil bibeholde Brøndby Stadion som navn. Så kunne der blive tale om en tilføjelse a la ’powered by …’. Men også dét skulle give mening. Det kunne være et energiselskab, hvor vi arbejder sammen om en løsning om at genbruge regnvand og levere lys og varme på en CO2-orienteret måde.”
En tilføjelse til det eksisterende navn snarere end et helt nyt navn lyder mindre inviterende …
”Det gør det lidt sværere at finde en partner. Det skal i givet fald være den helt rette, og en løsning, der tager højde for vores historie, og som kan give noget tilbage til vores fans – alt i alt skal det give mening for alle,” siger Henrik Bartholdy.
Han nævner Carlsberg som et eksempel herpå: Bryggeriet afløste Royal Unibrew, der havde været officiel øl-sponsor på stadion i 24 år. Faxe Tribunen stod foran et navneskift, og det blev lagt ud til klubbens fans – det blev ikke til Carlsberg Tribunen, men Sydsiden, og sikrede en ’kæmpe loyalitiet blandt vores fans’.