Brug medarbejderne til at nå kunderne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Den digitale kommunikation er vigtigere end nogensinde, men måske er det tid til at skifte strategi. Læs kommunikationsrådgiver Astrid Haugs bud på, hvor den digitale kommunikation bevæger sig hen.

Coronakrisen har gjort den digitale kommunikation endnu mere central og den udvikling vil fortsætte, mener Astrid Haug, digital kommunikationsrådgiver i egen virksomhed og netop bogaktuel med: Krise, krudt og KRAM – en ny model for strategisk kommunikation.

”De virksomheder, der har styr på den digitale kommunikation har haft nemmere ved at være tilstede og nå ud til eksisterende og nye kunder under covid-19 og har også været bedre i stand til at kommunikere til og med medarbejderne,” siger hun.

Alt tyder på, at udviklingen med, at man vil arbejde mere digitalt, og at kunder og medarbejdere vil være mere og mere på de sociale medier vil fortsætte, så der er ingen anden udvej end at omfavne den digitale kommunikation og inddrage medarbejderne, også når det gælder at komme ud til kunderne, mener Astrid Haug.

Always on er passé
Mange virksomheder har igennem de senere år prioriteret at være mere eller mindre konstant tilstede på flere sociale medier ud fra det mantra, at man skal være dér hvor forbrugerne er, og når forbrugerne er der – dvs. hele tiden.

Men det er ikke nødvendigvis den optimale strategi længere.

”Det har været praksis de seneste omkring 10 år, at virksomheder slår indhold op på de sociale medier stort set hver dag for at være synlige, og det bruger man så en masse ressourcer på, uden måske at få ret meget ud af det,” siger Astrid Haug.

Hun mener, at nogle virksomheder vil få mere ud af at vende – om ikke andet delvist – tilbage til en strategi med at udkomme i et antal bursts om året i stedet for hele tiden.

”Det kan godt betale sig at ændre strategi til at køre kampagner på de sociale medier fx nogle gange om året og give den max gas i stedet på de tidspunkter frem for at lave halvhjertede indsatser hele tiden. For andre virksomheder kan det være en fordel at køre med et lille blus med en always on-strategi og så køre store kampagner nogle gange om året,” siger Astrid Haug.

Hun oplever, at man i mange virksomheder er frustrerede over, at man bruger en masse kræfter på de sociale medier og ikke føler, at det rigtigt rykker noget.

Skift fra virksomhed til person
En af årsagerne er, at præmissen har ændret sig på de sociale medier, fordi de sociale medier gerne vil have virksomhederne til at betale for annoncering, og derfor ikke understøtter gratis virksomhedsopslag med deres algoritmer.

”Det har derfor ikke nødvendigvis været forkert med en always on-strategi førhen, men når de sociale medier har ændret sig, er det blevet langt sværere at trænge igennem uanset, hvor mange opslag, man som virksomhed lægger ud på de sociale medier. Jeg oplever desværre, at mange virksomheder stadig ikke har tilpasset deres strategi for sociale medier dette skifte, selvom det har været længe undervejs,” siger Astrid Haug.

Hun anbefaler derfor, at man gentænker sin online-strategi, og en af måderne til at agere fremover på de sociale medier er at inddrage ledelse og medarbejderne meget mere, såkaldt employee advocacy:

”Noget af det der virker er, når personer kommunikerer på de sociale medier. Derfor vil de virksomheder, der kan få medarbejderne til at poste opslag kunne nå meget længere ud end de virksomheder, der gemmer sig bag deres brands,” siger Astrid Haug.

Som eksempel giver hun, at det for mange virker langt bedre – og kommer meget bredere ud – hvis fem chefer og 10 medarbejdere poster et opslag om, at man mangler en medarbejder, end hvis man lægger opslaget på virksomhedens profil på de sociale medier.

Og så skal man også gøre sig klart, hvad formålet er med at bruge de sociale medier.

”Det giver god mening at forsøge at sælge fx digitale produkter til b2c-segmentet, men til b2b-segmentet giver direkte salg ofte ikke så meget mening. Her vil det virke meget bedre, hvis man finder ud af, hvad der har værdi for målgruppen, og så giver dem noget af det. Det kan f.eks. være fagligt indhold,” siger Astrid Haug.

Webinar om, hvordan man når kunderne digitalt
Du kan få mere at vide om, hvordan man når kunderne på de sociale medier, når Astrid Haug gæster Creative Club på et webinar den 12. juni fra 10-11. Det er gratis for Creative Club-medlemmer. For andre er prisen kr. 400.