I går kom det frem, at Facebook koster danske virksomheder 11 mia. kr. i tabt arbejdsfortjeneste – men Facebook rummer potentiale til yderligere tab for ervhervslivet. Især hvis overvejelserne går på at etablere fansider og markedsføre sig over for brugerne.
Fristelsen til at gøre det er stor, for med 2,4 mio. brugerprofiler i Danmark er Facebook det suverænt største sociale medie i landet. Men de burde tænke sig grundigt om, før de smider penge efter Facebook kampagner, lyder rådet.
For knap halvdelen af de danske Facebook-brugere mener, at erhvervslivet intet har at gøre på Facebook. Og 4 ud af 10 vil helt afvise at være venner med eller fans af virksomheder, politikere eller offentlige institutioner. Det fremgår af en ny analyse, som webbureauet Dwarf har udarbejdet sammen med Userneeds, hvor 2.545 danskere er blevet spurgt om deres anvendelse af Facebook.
“Facebook er helt overvejende et privat socialt medie. Virksomhederne har utroligt svære muligheder for at skabe stærke relationer til brugerne. Brugerne gider simpelthen ikke virksomheder, når de facebooker,” siger Peter Grønne, adm. direktør i Dwarf.
Undersøgelsen viser, at 9 ud af 10 aldrig har sendt en kommentar til en virksomhed eller politiker. Samtidig besøger brugerne kun meget sjældent siderne til de virksomheder, som de er fans af.
“Det fremstår krystalklart, at alle organisationer, politikere og virksomheder, der overvejer om sociale medier som Facebook er sagen, bør træde et par skridt tilbage og stille sig selv flere spørgsmål: Hvilken unik værdi giver det kunderne, at jeg har en tilstedeværelse på Facebook? Og er netop vores brand fedt nok til at bryde igennem den massive sociale lydmur? For 95 pct. vil svaret være et rungende nej,” siger Peter Grønne.
Undersøgelsen er samlet i et whitepaper med titlen Forretningen Facebook – socialt eller kommercielt medie?. Hele publikationen kan hentes gratis i sin fulde længde på www.Dwarf.dk.