Af Peter Engholm 25@mail.dk

”Er vores brand fedt nok til at bryde gennem den sociale lydmur?” Ny analyse sætter spørgsmålstegn ved, om Facebook er værd at investere i som markedsplads.

I går kom det frem, at Facebook koster danske virksomheder 11 mia. kr. i tabt arbejdsfortjeneste – men Facebook rummer potentiale til yderligere tab for ervhervslivet. Især hvis overvejelserne går på at etablere fansider og markedsføre sig over for brugerne.

Fristelsen til at gøre det er stor, for med 2,4 mio. brugerprofiler i Danmark er Facebook det suverænt største sociale medie i landet. Men de burde tænke sig grundigt om, før de smider penge efter Facebook kampagner, lyder rådet.

For knap halvdelen af de danske Facebook-brugere mener, at erhvervslivet intet har at gøre på Facebook. Og 4 ud af 10 vil helt afvise at være venner med eller fans af virksomheder, politikere eller offentlige institutioner. Det fremgår af en ny analyse, som webbureauet Dwarf har udarbejdet sammen med Userneeds, hvor 2.545 danskere er blevet spurgt om deres anvendelse af Facebook.

“Facebook er helt overvejende et privat socialt medie. Virksomhederne har utroligt svære muligheder for at skabe stærke relationer til brugerne. Brugerne gider simpelthen ikke virksomheder, når de facebooker,” siger Peter Grønne, adm. direktør i Dwarf.

Undersøgelsen viser, at 9 ud af 10 aldrig har sendt en kommentar til en virksomhed eller politiker. Samtidig besøger brugerne kun meget sjældent siderne til de virksomheder, som de er fans af.

“Det fremstår krystalklart, at alle organisationer, politikere og virksomheder, der overvejer om sociale medier som Facebook er sagen, bør træde et par skridt tilbage og stille sig selv flere spørgsmål: Hvilken unik værdi giver det kunderne, at jeg har en tilstedeværelse på Facebook? Og er netop vores brand fedt nok til at bryde igennem den massive sociale lydmur? For 95 pct. vil svaret være et rungende nej,” siger Peter Grønne.

Undersøgelsen er samlet i et whitepaper med titlen Forretningen Facebook – socialt eller kommercielt medie?. Hele publikationen kan hentes gratis i sin fulde længde på www.Dwarf.dk.

 

Kommentarer

  1. Jeg tror Cocio er uenig i disse dage.

    Det har intet med fede brands og sociale lydmure at gøre. Det handler om forbrugeren (din kunde) – intet andet. Lad dem finde dig hvor de er, lad være med at spille det store fede firma som ved alt og lad folk se med i hvad I laver bag facaden. Vær interesserede – ikke interessante. Levér relevant info, ligemeget hvem du er som firma, og du vil vinde masser af hjerter.

    Det er så logisk.

    Man kan ikke bruge antal kommentarer og “besøg” på diverse Facebook pages som succeskriterie for særlig meget. Brugerne lytter mere end de taler – derfor har vi “streams” på hhv. Facebook og Twitter – ikke websites.

    Som Claus SKytte sagde den anden dag på en We Love Brunch session: Mantraet for virksomheder i 10’erne bliver:

    Underkastelse.

    Jeg kunne ikke være mere enig.

  2. Jeg synes I skal læse denne artikel jeg har skrevet om netop dette forkerte synspunkt.

    http://bit.ly/cVtxa5

    Det handler ikke om branding, det handler om dialog i realtid. Ikke dialog med skemaer og bruger undersøgelser til Branding.

    Det handler om at mange danske virksomheder mangler en strategi der er tænkt til SMM.

  3. Jeg kommer lige fra FDIHs E-handelspris jury og at dømme efter de indsendte cases omkring netop brugen af bl.a. FB, så er Peter Grønnes fortolkning af denne undersøgelse noget decideret sludder. Som med andre medier af den størrelse og betydning for danskernes medieforbrug og adfærd, så er det svært at komme udenom. Men naturligvis kun i det omfang, at man gør sig umage, benytter det intelligent og med det rette sigte. Det handler jo ikke om, hvor vidt man har en FB-side eller ej, men om man forstår at være tilstede på den rigtige måde. Jeg synes sgu’ det er sørgeligt for standen, at nogle af udøverne tilsyneladende ikke er i besiddelse af den forståelse.

  4. Peter Grønnes fortolkning er forhastet og unuanceret. At 4 ud af 10 afviser at være venner med eller fans af virksomheder, politikere eller offentlige institutioner på FB skyldes ikke, at FB er et “privat socialt medie”. Det skyldes snarere, at de fleste virksomheder og offentlige institutioner ikke forstår, at sociale medier – herunder FB – handler om at skabe værdi for både virksomhed og bruger. Alt for mange anvender FB med udgangspunkt i traditionel marketing og kommunikation, hvor budskaber pushes til forståelig irritation for brugerne. Dermed overser de, hvad det handler om, nemlig empati og dialog. Du kommer heller ikke bragende ind til et middagsselskab, hvor du ikke kender et øje, og råber højlydt ud i rummet, hvor fantastisk du er til det ene og det andet (de der fortsat tænker sådan bør se denne video: http://www.youtube.com/watch?v=-6fAtrT8KqA). Du starter med at spørge interesseret ind til dine medgæster. Det er ikke anderledes i sociale medier. Vi kan altså ikke give FB skylden for resultatet af undersøgelsen men derimod virksomhederne, der anvender FB. Eller snarere bør skylden rettes mod de bureauer, der løber fra rådgivningsansvaret med argumentet om, at brugerne ikke gider virksomheder, når de facebooker. Det er ganske enkelt for tyndt.

  5. Det må også tilføjes at 40% der hooker op med et brand på Facebook er ret højt og ikke lavt.

    Hvilke briller ses det med?

    Det er Deciple/ambassadører, folk der elsker deres brand og som vil fortælle andre om det.

    I din fortolkning anerkender du overhovedet ikke den magt forbrugerne har og som de udøver her. Altså 40% det er meget når vi tænker på at de faktisk identificerer sig med produktet. Ikke kun ad liking eller en god klik rate på cpm.

    Her taler et menneske “peter grønne” om brands der ikke gør noget for brugerne på Sociale medier, hvad regner du med? at dialog kan måles af monolog værktøjer?

  6. Undersøgelser har vist at det internetbrugere sætter højest i forhold til brands er gode tilbud, nye ideer og “usefulness”.
    Hvis man spørger hvorfor brugere bliver “fans” af et brand, er det de samme ting der kommer frem (tilbud, nyt, “usefulness”) kun omkring 1/3 af brugere hævder at det er “entertainment” der får dem til at blive fans.
    Er det ikke tankevækkende at det som brands oftest giver brugerne på Facebook primært er sjov og ballade? Er det ikke netop sociale mediers kendetegn, at det er her man lytter til hinanden?
    Måske skulle vi kigge på det???

  7. Man kan vel kun være enig i, at det at lave en fan page på facebook, er langt fra nok. Det kræver personale der kender mediet, og hvordan man skal bruge mediet, og kommunikere med kunderne der kontakter en via mediet. Og dette gælder også for andre sociale medier som twitter og google buzz.

    Nå dette så er sagt, så er der ikke noget der forhindrer at man bruger facebook den anden vej rundt. Dvs hvorfor ikke kæde en egen verden sammen med facebook og de informationer der ligger på facebook.
    Det er i hvert fald hvad vi har gjort, og det giver os nogle meget interessante muligheder for at vise brugeren hvad de er interesseret i, eller hvad der sker i deres vennekreds.

  8. Gad vide hvad forbrugerne svarede for 15 år siden når de blev spurgt om de havde skrevet til en virksomhed på internettet, eller om de kunne forestille sig at købe varer fra dem? Handler det ikke blot om at de fleste virksomheder stadig er usikre på hvordan man agerer på mediet og at man derfor forsøger sig frem, nøjagtig som man gjorde med online. Vores anbefaling er altid at man går til mediet på dets egne præmisser, – altså med fokus på dialogen fremfor de teknologiske muligheder.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club