Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

Morten Korch-maraton, bankohaller og flødebolsjer. I en ny musikvideo med duoen Jesu Brødre har boomerne, anført af Bubber, vundet kommunalvalget og skabt et samfund på deres præmisser. Kampagnen er lavet af TV2 Østjylland, der håber at få flere unge til stemme-urnerne.

Stem eller dø. En ny kampagne, der skal få flere unge til at stemme, sætter konsekvenserne af kommunalvalget lidt mere end bare på spidsen. 

I en musikvideo vågner den musikalske duo Jesu Brødre op i et dystopisk samfund. Der er Morten Korch-maraton i biograferne, rollatorer i stedet for el-løbehjul og sovs og kartofler i stedet for kebab. 

De unge mænd har glemt at stemme, så samfundet er blevet overtaget af boomere – anført af overskurken Boomer Bubber. Han beordrer de to unge fanget og tvinger dem til at se deres elskede MacBooks, Soundboks, croptops og hvide sneaks blive brændt af, inden Jesu Brødre selv kastes på bålet.

“Et gran af sandhed”
Musikvideoen er skabt og produceret af TV2 Østjylland, der anser det som ‘en public service-mission’ at engagere flere unge mennesker i det forestående kommunalvalg. De unge har nemlig historisk set været en underrepræsenteret aldersgruppe til kommunalvalg. Ved valget i 2017 var det således kun 48,3 pct. af de 18-20-årige, der stemte. 

Det er på dén baggrund, TV2 Østjylland forsøger at gøre kommunalvalget mere interessant for de unge, og – med hjælp fra Jesu Brødre, der har skrevet teksten og produceret sangen – forsøger at understrege, at ‘man skal stemme for at kunne bestemme’.

”En stor del unge voksne har ikke opdaget, der er kommunalvalg, eller vælger historisk – som den største gruppe af vælgere – at blive hjemme i sofaen. Derfor har TV2 Østjylland produceret en satirisk musikvideo til YouTube, om hvordan samfundet ser ud, hvis de ældre borgere, anført af Bubber, smider ‘ungdommens’ Soundbokse, kondisko og energidrik på bålet.”

Han fortsætter:

“Selvfølgelig er videoen en groft karikeret udgave af virkeligheden, men med et gran af sandhed: hvis du ønsker at have indflydelse på det samfund du lever i, så skal du bruge din stemmeret.”

Jesu Brødre har tidligere gjort sig bemærket i kampagnesammenhæng. I slutningen af 2020 stod duoen bag musikvideoen ‘Nytår igen’, der skulle begrænse antallet af fyrværkeriulykker blandt unge mænd. Den blev til i et samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og Holm Kommunikation – og har siden da fået godt 2,8 mio. afspilninger og bl.a. hevet priser med hjem ved Sabre Awards, Rambukken og The Drum Awards.

Kampagnen kommer til at køre på tværs af TV2 Østjyllands platforme, mens selve musikvideo ligger på YouTube. Den vil desuden blive vist i forlængelse af Regionalnyhederne på TV2. Desuden er der lavet ‘micro-content’ til visning på både Jesu Brødre, Bubber og TV2’s egne platforme – Instagram, Facebook, web m.v.

Se videoen her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club