Bureauer skal lære at blive full-sourcing frem for full-service

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

De dygtige annoncører forandrer sig for tiden, og bureauerne kommer til at gøre det samme. Dan Hestbæk kender kunderne godt, og han har et bud på en ny forretningsmodel.

På verdens største reklamefestival, Cannes Lions, stod det hurtigt klart, at flere af de globale annoncører har flyttet sig betragteligt – at marketingkroner bruges på at gøre gavn for andre end blot virksomheden selv, og at brands deler værdier med folk og skaber indhold, der vækker følelser.

Om bureauerne vil følge efter, er helt op til dem selv – men en person, der kender både bureauerne og deres kunder, mener, at svaret giver sig selv.

Det drejer sig om bureaukonsulenten Dan Hestbæk, medstifter og adm. direktør i Hestbæk Consult, der i den årlige Bureauanalyse fra Bureaubiz tillige kommer med et bud på dén retning, bureauerne med fordel bør bevæge sig – fordi selve markedspladsen rykker sig.

”Jeg tror, at vi meget snart vil se nye bureauer – ikke som full service-bureauer, men full sourcing-bureauer,” siger Dan Hestbæk.

Det vil være bureauer, der bedømmes på deres smidighed og evnen til at ”distribuere kompetencer”. Selve bureauet behøver ikke at være stort, men dén pulje af ressourcer, som bureauet trækker på, bør til gengæld være stor, understreger Dan Hestbæk.

Og helt centralt i det nye bureau er to personer – i form af to funktioner, der også er også nye. Dan Hestbæk kalder dem:

  • Client Service Director
  • Content Strategist

Client Service Director’en har overblikket over samtlige kampagnetiltag og identificerer, finder og – nok så væsentligt – fordeler de kompetencer, der er relevante i forhold til de enkelte opgaver. Det svarer lidt til Account Director i dag – men nu tilsat det ressource-allokerende.

En Content Strategist lægger den bund af indhold, der går igennem samtlige kampagner. Her er det umiddelbart sværere at sammenligne med en titel fra de klassiske bureauer, for der fokuseres ikke på medieforståelse eller klassisk kreativitet.

“Det er ikke givet, at det nødvendigvis er kreative direktører, der kan træde ind i denne rolle. En planner er heller ikke født til rollen, for der skal tænkes indhold, og ikke kun indsigt,” siger Dan Hestbæk.

At dette ikke science fiction eller fjernt Grand Prix-støv fra Cannes, understreges af, at Dan Hestbæk de senere år har rådgivet globale kunder om en ny bureau-samarbejdsmodel. Her ser man bl.a. på snitfladen mellem annoncørens og bureauets kompetencer. Og på tilfredsheden med samarbejdet.

“Bureauer lever udelukkende af kundetilfredshed, og systematisk måling gør det lettere at vedligeholde bureau-annoncør relationen. Desuden kigger de store brands i stadig højere grad på, hvordan bureauerne evaluerer samarbejdet,” siger Dan Hestbæk.

Artiklen om den nye samarbejds- og forretningsmodel kan læses i Bureauanalyse 2012 – den årlige rapport fra Bureaubiz, der netop er udkommet. Den rummer nøgletal for 203 bureauer og koster 1.795 kr. – og kan bestilles ved henvendelse til finn@bureaubiz.dk