Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Et verdensmesterskab er ikke kun noget, man vinder – men også en event-type, som et dansk bureau har specialiseret sig i. Bureauets fjerde VM på et år er netop landet.

Aarhus bliver vært for VM i de olympiske bådklasser i 2018. Aarhus vandt – med dansk bureaubistand – værtskabet foran Busan (Korea), Gdynia (Polen) og Den Haag (Holland).

Med i det danske bud var Farmen – et bureau stiftet sidste forår af Mogens Damgaard og Nele Normann, tidligere partnere i Raffinaderiet.

I efteråret var Farmen – sammen med Sport Event Danmark og TSE Consulting i Schweiz – en del af kampagnen, der fik VM i håndbold for herrer til Danmark og Tyskland i 2019. Dertil kommer svømme-VM i Mexico og VM i cykling til Qatar, som Farmen – i budfasen – også har været involveret i.

Visionen bag sejlads-VM, med den officielle titel ISAF Worlds 2018, er at skabe tilskueroplevelser og sejlstjerner.

”Hovedbudskabet i kampagnen var, at vi vil skabe sejlstjerner i Aarhus ved at afvikle sejladserne inde i havnen tæt på tilskuerne. Samtidig vil der under VM blive tilbudt seminarer til sejlerne om, hvordan de kan brande sig selv”, siger Nele Normann fra Farmen.

I budmaterialet, som omfatter både film og print, bliver der brugt danske sejlere, som medvirker aktivt i kampagnen.

”Sejlsporten har ikke været så gode til at skabe stjerner, og det betyder jo, at der ikke er den store interesse fra kommercielle partnere. I budmaterialet bruger vi danske sejlere og iscenesætter dem som stjerner for visuelt at understøtte vores budskab – og det har åbenbart faldet i ISAF Worlds smag”, siger Mogens Damgaard fra Farmen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club