Den 80 år gamle musikbutikskæde Accord, der sælger brugte vinylplader og CD’er, træder nu ind i den moderne tidsalder med sin første webshop.
Det er digitalbureauet Dwarf, der har hjulpet Accord med at opbygge en webshop, som var lidt af en udfordring for kæden. Med over 100.000 titler på lager, gav butikskæden først op på at få styr på en webshop, efter at man forgæves havde forsøgt at skulle lagerstyre alle titlerne manuelt.
“Vi havde så godt som droppet idéen om en webshop, men efter vores samtaler med Dwarf blev vi overbeviste om, at man med ny teknologi kunne løse vores problemer, som bl.a. lå i, at mange gamle vinyler ikke har stregkoder, og at man på cd’er i forskellige årtier, har genbrugt stregkoder”, siger Sofie Vestergård, indehaver af Accord.
Hos Dwarf har man valgt at bygge en integrations- og lagerstyringsplatform, hvor al central databehandling foregår.
“Den største udfordring i forhold til digitaliseringen af en virksomhed som Accord, er også hele grundlaget for virksomhedens forretning. Når man lever af at sælge second-hand er alt unikt, da tidens tænder sætter unikke spor på os alle,” siger Mads Bie, projektchef hos Dwarf.
Han tilføjer:
“Når man så sælger relativt lavt prissatte produkter, må der ikke bruges mange minutter på registreringen af det enkelte produkt før profitten er ædt op af den forbrugte tid.”
Dwarf gik på jagt i den globale musikverden efter en kilde til hurtig rekvirering af data.
“Vi fandt en open source datakilde og integrerede denne i vores PIM (product information management). Kort fortalt sker der nu det, at man ved scanning af stregkode eller input af serienummer får alt information omkring en udgivelse tilbage, kunstner, coverbillede, trackliste mv. Det er derfor blot et spørgsmål om at sætte prisen og publicere – så ryger pladen til salg både i butik og webshop,” lyder det fra Mads Bie.
Accord har købt, solgt og byttet musik siden 1940, og har fysiske butikker på Vesterbro, Nørrebro, Lyngby, København K og Amager.