Af Peter Engholm, journalist

I 2010 trådte 4 partnere ind på et jomfrueligt bureaumarked for apps. 10 år senere står bureauet som en bemærkelsesværdig væksthistorie, som ikke engang corona-krisen har kunnet bremse.

Den første betalende kunde hos app-bureauet Shape udtrykker præcist app’ens udvikling:

Fitness World valgte i 2010 løsningen til at supplere holdbookingen – et sjovt eksperiment, og budgettet var derefter: Svarende til prisen for ét års webbannere. I dag er appen den primære måde, medlemmerne interagerer med Fitness World, og hver måned bliver booket 700.000 gange via appen. Fitness World og Shape samarbejder fortsat.

Shape fylder 10 år og har netop afleveret regnskab for 2019: Godt 73 mio. kr. i bruttoavance, hvilket er 20 mio. kr. mere end året før. Der blev lagt yderligere 4 mio. kr. til overskuddet, som rundede 17 mio. kr. Fremgangen har været konstant de seneste mange år, og sammenligner vi med 2015, så er bruttoavancen 6-doblet, og bundlinjen 7-doblet.

Også aktuelt ses de positive takter: I løbet af corona-lukningen har Shape ansat 22 medarbejdere og er nu oppe på 116 i alt.

I 2010 var der 4 personer i Shape – i form af de 4 partnere, der holder sammen den dag i dag: Christian Risom (CEO), Nicolas Linde (CDO), Ole Gammelgaard (CTO) og Philip Bruce (CTO).

Nicolas Linde siger:

”Vi lavede apps i dølgsmål. Ole havde lavet Danmarks anden app – om transport. Han søgte beta-testere, og jeg meldte mig. Jeg foreslog ham at forbedre det visuelle og det brugermæssige, og da han er nordjyde og hørte nogen foreslå at arbejde gratis, så sagde han ja-tak.”

Var med til at skrive reglerne
Foråret 2010 var hektisk for Nicolas Linde: Han arbejdede som digital art director hos reklamebureauet Nørgaard Mikkelsen om dagen og lavede apps sammen med tre andre om aftenen, om natten og i weekenderne. Og i juni tog han til Cannes og vandt bronze i Young Lions – i print, i øvrigt. Og så stiftede han app-bureauet Shape sammen med de tre førnævnte.

Nicolas Linde har været en del af bureaubranchen, siden han som to-årig medvirkede i sin første reklamefilm. Læren fra branchen og reklamebureauerne tog han med sig til Shape. Mest i form af, hvad bureauet ikke ville gøre.

”Vi kom ind i en branche, der ikke eksisterede. Det gjorde det lettere, da vi så selv kunne skrive reglerne. Vi har stadig ingen ekstra led – såsom projektledere – mellem de, der eksekverer og kunden. Vi lægger stadig ikke gratis arbejde i håb om at få opgaver, og vi beskæftiger stort set kun folk, hvis tid kan faktureres” siger Nicolas Linde og uddyber:

”Vi gik fra første dag efter andre modeller end at blive betalt pr. arbejdstime. En fixed price er transparent, og hvad der måtte komme af udfordringer undervejs, bliver lagt på os. Og hvis vi har lyst til at arbejde længe med en fed lille detalje, så gør vi det. Vi vil gerne kunne lave produkter, som vi også selv er stolte af, uden at skulle retfærdiggøre de ekstra timers sved over for kunden.

Shape ser ikke desto mindre sig selv som en del af bureaubranchen og var – sammen med Isobar – det mest vindende bureau, da Annoncørforeningen tidligere på måneden afholdt årets Danish Digital Award.

Forretningskritiske apps
Apps er fortsat kerneforretningen i Shape, og ganske nærliggende hedder denne del af virksomheden Shape Core. Managing director Kristian Friis siger:

”Apps er blevet forretningskritiske. Sidste år strømmede mere end 10 mia. kr. gennem de apps, vi har lavet for vores kunder. Forbrugerne har flyttet sig, virksomhederne har flyttet sig – og mobilen er den primære interaktionskanal. Og vel at mærke ikke mobilen i sig selv, men den enkelte app.”

Han suppleres af Allan Aurelius, der er design director:

”Vi har altid haft en kærlighed til apps og nørkler uforandret med kode, design og brugeroplevelse. De seneste år har vi oplevet større kundefokus på kvalitet og brugeroplevelse, hvilket bekræfter os, i at vores kerneværdier stadig holder. Samtidig er apps blevet mere komplekse – bl.a. fordi de bliver dybere forankret i virksomheder – med mange discipliner involveret og systemer, der skal sys sammen.”


Allan Aurelius.

Udviklingen er gået hurtigt, men Kristian Friis er ”ikke fan af at tale om nyt”. Han siger:

”Dynamik handler også om at holde fast. Uanset kompleksitet og udvikling er brugeroplevelsen en konstant faktor, og vores mission den samme: At fjerne friktion. Det gælder i dag hele økosystemet, ikke kun apps, men bl.a. også dit ur, dine øretelefoner, dine kommandoer,”

Det er forklaringen på, at Shape ikke ser sig selv som et app-bureau, men et Product Studio. Produktet er i fokus, og en app behøver ikke at være løsningen. Således har Shape bl.a. leveret fysiske ‘digitale sparegrise’ for Credit Suisse.


Kristian Friis.

Spil i Sydamerika og start-ups i Danmark
Shape er i dag også Shape Games, hvor fokus er på sportsbetting og casinospil. Afdelingen udspringer af et længere samarbejde med Danske Spil, som bl.a. har udmøntet sig i prisen for verdens bedste sportsbetting-app i både 2018 og 2019. Shape Games opererer i Europa samt Nord-, Mellem- og Sydamerika.

Og der er Shape Ventures, som består af en håndfuld start-ups, bl.a. FarmBackup (udlejnings af landbrugsmaskiner), Crop (køb og salg af afgrøder) og GoLittle (børnefamilie-guiden, stiftet af tv-værten Morten Resen).

Nicolas Linde siger om strategien:

”Vi kunne have bedt andre om penge, men så skulle vi afgive en masse kontrol, så vi valgte at lave apps for andre, så vi kunne spare sammen og selv investere. På samme måde som apps typisk er lange samarbejder, så er Shape Ventures langsigtede investeringer. Vi går ikke efter at tjene hurtige penge, vi tjener penge, så vi har råd til at sige nej til en opgave i ny og næ – og til at kæmpe lidt ekstra for den gode løsning. Det er en del af kulturen i Shape.”

Knopskydningen handler netop om fastholde kulturen i bureauet:

”Når en enhed runder 30 personer, bliver kulturen udfordret. Vi bryder ned i mindre bidder for at ikke at udvande den, og nøglepersoner får ansvaret for at føre kulturen videre. Shape Games er en forholdsvis ny enhed, men nøglepersonerne har været her i ni år,” siger Nicolas Linde.

Shape – nøgletal
Bruttoavance 73,049 mio. kr. +38,9 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 1,001 mio. kr. -4,9 pct.
Lønandel 56,4 (56)
Resultat før skat +17,211 mio. kr. +29,7 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Bureaubiz’ årlige bureaurapport er fusioneret med MyResearch’ Trendrapporten og indeholder derfor et Kinderæg af viden i form af nøgletalsanalysen, CMO-analysen og bureaudirektør-analysen. Det nye navn er BureauTrends. 2020-rapporten udkommer i august, og kan bestilles allerede nu. Prisen er kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club