Bureau har fået ny direktør – uden at stjæle

Peter Engholm,
journalist

Designbureauet AM har ambitiøse mål, men havde ingen COO. De var åbne om begge dele, og efter et usædvanligt forløb har bureauet nu fået den ønskede direktør.

Den kort fortalte historie er, at Heidi Scheffler er ny COO hos designbureauet AM Copenhagen.

En anderledes optakt gør imidlertid historien lidt længere, for AM luftede 1. december i en artikel på Bureaubiz en sjælden åbenhed, hvad angår både vækstplaner og en central personale-mangel.

Planerne indebærer bl.a. at vokse fra 9 faste medarbejdere til 20-22 inden for de næste par år. For at nå målene skulle der noget – eller rettere; nogen – til, som ikke fandtes i forvejen på bureauet. En COO.

AM havde imidlertid givet sig selv det benspænd, at man hverken ville headhunte eller på anden vis gå på hugst blandt andre bureauer. ”Vi synes ikke om ideen om at stjæle nogen fra nogle andre (…) Vi foretrækker, at det er en tanke, der gror hos den rette,” lød det fra Kristina May Pries, der er medejer og direktør i AM. 

Udelukkende relevante kandidater 
Den usædvanlige tilgang og åbenhed har betalt sig: 

”Vi har ikke været ude for noget lignende før. Vi har haft jobopslag, hvor ansøgerfeltet var broget. Det er nok normalen. Men denne gang fik vi sindssygt mange ansøgninger, og vel at mærke udelukkende relevante henvendelser. Der var faktisk ikke én, der faldt udenfor. Det var fantastisk – men også svært,” siger Kristina May Pries.

AM bad syv kandidater om at komme til samtale. Enkelte kendte bureauet lidt til på forhånd, men det var – understreger May Pries – vigtigt for bureauet at viske tavlen ren, og alle var igennem det samme forløb. 

Erfaring fra både bureau- og kundeside
Valget faldt på Heidi Scheffler, der tiltrådte i denne uge. Hun har senest været business development director hos IDna Group, men coronakrisen gjorde det i juli af med jobbet, så alene her kan man sige, at AM Copenhagen ikke har været ude at stjæle.

Hun har tidligere bl.a. været i group communication hos Pandora med ansvar for den visuelle identitet, hos TryghedsGruppen og før det en årrække på bureausiden.

”Heidi har en lang baggrund på kundesiden og har derfor også erfaring i at købe design. Og så er hun er opslugt af det digitale, og er en dygtig forretningsudvikler. Og nok så væsentligt; Det har klikket med alle, hun har mødt herinde på AM – bestyrelsen, associerede partnere. Hun er ny på bureauet, men det føles som om, at hun er kommet hjem,” siger Kristina May Pries.

Heidi Scheffler gik efter COO-jobbet på grund af personerne hos AM – og bureauets mål:

”Jeg har en iværksætter iboende, og AM kalder sig selv ”en start-up på 7. år”. Jeg er drevet af resultater skabt sammen med andre, og det er netop AM’s ambitiøse vækstplan, jeg faldt for. Det er et lille bureau, så jeg skal udfylde mange forskellige roller – og de fleste har ikke været udfyldt før,” siger Heidi Scheffler.