Af Peter Engholm, journalist
AMs partnergruppe. Fra venstre: Simon Nellemann, Kristina May Pries, Søren Jensen og Lucas Fisker.

AM Copenhagen har sat høje mål og åbner tilmed lidt op for dem. Ejerne erkender, at det kalder på en COO, men har givet sig selv et benspænd i rekrutteringen.

AM Copenhagen har netop knopskudt – med PM Copenhagen, skabt i samarbejde med Standout Web – og læsere af Bureaubiz har i foreløbig 34 episoder kunnet høre AM’s medejer og direktør, Kristina May Pries, interviewe og samtale sig ud i, hvad Design Kan.

Men designbureauet har naturligvis regulære bureauydelser som sit kerneprodukt, og sådan har det været i syv år – og det er generelt gået godt. Bureauet er måske ikke stort i dag, men det er ambitionerne, og dem linder ejerne lidt på her: De 9 faste medarbejdere og 2-3 faste freelancere skal om et par år været vokset til 20-22 medarbejdere. 

Og ejerne af AM Copenhagen er også åbne med, hvad bureauet mangler:

”Hvis vi skal udvikle os med den hastighed, vi har sat for de næste 3 og 5 år, så bør vi have en daglig leder af bureauet. Det har vi erkendt. Vi behøver en COO, der kan være med til at få os op i et andet luftlag. Vedkommende kan frigøre os for opgaver, løfte kunderne og deltage i newbizz-aktiviteter,” siger Simon Nellemann, medejer og kreativ direktør i AM.

Han suppleres af Kristina May Pries:

”Vi er to kreative mennesker, der kører forretningen. Lidt som humlebien, der flyver. Det er gået fint. Men vi er parate til at lukke en daglig leder ind i flokken.”

Rekrutteringen tager tid
Det burde være ligetil, men er det ikke nødvendigvis, for AM-ejerne har bevidst fravalgt de gængse måder at rekruttere:

”Vi er enkelte gange stødt på en person, vi mener kunne være velegnet. Folk har spurgt, hvorfor vi ikke bare tager fat i vedkommende. Men vi synes ikke om ideen at stjæle nogen fra nogle andre. Vi vil ikke headhunte. Så hellere selv gøre os lækre, for vi foretrækker, at det er en tanke, der gror hos den rette – med de rette kvaliteter og visioner og den fornødne kærlighed til AM,” siger Kristina May Pries, der ikke betragter det at stjæle, hvis folk selv henvender sig.

I vil ikke annoncere, I vil ikke headhunte – hvad gør I konkret, ud over at tale med mig?

”Vi deler drømmen med alle, vi møder på vores vej, og vi møder mange. Denne måde tager nok længere tid, end hvis vi brugte eksterne konsulenter. Vi bruger tiden på det, for det vigtigste er ikke, at det går stærkt, men at det bliver gjort ordentligt og føles rigtigt. På dén måde har vi ikke travlt,” siger Kristina May Pries.

AM har haft et godt år, økonomisk, igen i 2020. Det kunne sikkert ses som lokkemad for en daglig leder af bureauet. Rollen som COO har dog et ‘men’: 

”En COO kommer ind til et godt og fasttømret partnerskab. Kristina og jeg er to følsomme mennesker, der kender hinanden ind og ud. Vi er bevidste om, at det kræver gode menneskelige egenskaber for at kunne kile sig ind,” siger Simon Nellemann.

En COO i AM bliver ikke pr. automatik partner, men ejerne er åbne over for, at det kan blive en realitet. For nylig blev to af bureauets kernemedarbejdere, seniordesignerne Lucas Fisker og Søren Jensen, associerede partnere.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club