Bureau har skabt digitalt salgsværktøj

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

YellowUmwelt har udviklet et nyt værktøj til en kunde, som man forventer også at kunne sælge til andre kunder. “Det passer godt til et bureau, fordi vi får samtidig bragt vores bureaukompetencer i spil,” siger adm. direktør Martin Michael Hansen.

Hvad gør man i disse corona-tider, hvis man som virksomhed plejer at sende sine medarbejdere i marken – ud til kunder, på messer, eller møder kunder i showrooms – med henblik på at sælge virksomhedens produkter.

Den udfordring havde møbelvirksomheden Menu, der har 65 sælgere verden over, som med coronakrisen pludselig ikke kunne komme i fysisk kontakt med kunderne.

Menu gik til sit bureau, YellowUmwelt og bad bureauet om at komme med et bud på at lave et digitalt salgspræsentationsværktøj, hvor man kom så tæt på en fysisk oplevelse som muligt.

Det har resulteret i værktøjet, X1, så sælgerne på virtuel vis kan vise kunder nye kollektioner og som via et dashboard kan få informationer om, hvilke produkter og elementer, kunderne har kigget nærmere på. Samtidig kan værktøjet give både de enkelte sælgere og salgsdirektøren et overblik over, hvad der har haft størst interesse hos kunderne og værktøjet kan også fungere som et bonusprogram i forhold til sælgerne.

Nyt forretningsben til bureauet
Martin Michael Hansen, CEO i YellowUmwelt, der har udviklet værktøjet sammen med Lisa Sonne, konsulent på bureauet, forventer, at værktøjet også kan sælges til andre af bureauets kunder. Faktisk har YellowUmwelt allerede solgt værktøjet til en anden kunde, som man dog ikke kan offentliggøre navnet på endnu.

”Vi forventer klart at kunne genbruge softwaren, og på kort tid skræddersy det til kunder i andre brancher. Vi har nogle digitale kompetencer, hvor vi kan tilbyde noget, som andre ikke kan, så det her er et nyt forretningsben for os,” siger Martin Michael Hansen.

Martin Michael Hansen

Han pointerer dog, at man ikke bliver til et softwarehus, for selvom værktøjet kan skaleres, er der stadig en del ’håndarbejde’ i at tilpasse det de enkelte kunder.

”Vi kan godt sælge til andre kunder, men vi kan ikke sælge det til 1.000 kunder, siger Martin Michael Hansen og tilføjer:

”Men denne type utility passer godt til et bureau, fordi vi får samtidig bragt vores bureaukompetencer i spil.”

Se en demonstration af det nye værktøj her.