Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Searchminds praktikanter

Når det digitale bureau, Searchmind, ansætter praktikanter, gør man alt for, at de skal føle sig velkomne med konkret kommunikation, mentor- og turnusordning og et personligt udviklingsforløb. Det giver bureauet en god pipeline til at få nye medarbejdere samt knytte kontakter til de virksomheder, som praktikanter også ender med at få job i.

Det er ikke til at vide om fremtiden bringer overskud af arbejdskraft. Men lige nu og her, og formodentlig et stykke tid fremover, vil der være en udfordring i at rekruttere og fastholde medarbejdere. Det var flere bureauledere, som var samlet på Creative Clubs bureaulederseminar for nylig, enige om.

Hvis man skal tiltrække dygtige talenter, er der flere veje at gå. En af dem er at satse på praktikanter, som kan blive til nye dygtige, fastansatte medarbejdere.

Det er blandt andet en metode, som performance marketingbureauet i Aarhus, Searchmind, gør stor brug af, fortalte adm. direktør Anders Bjerre på bureaulederseminaret.

”Vi forsøger at skabe de unge talenter selv som supplement til vores øvrige rekruttering. Og det lykkes i stor grad, for vi ansætter 55 pct. efter endt praktikforløb.”

Som eksempel på et vellykket praktikforløb, fremhævede han Nicolai Damgaard, som blev praktikant i 2016 og her i 2022 er blevet udnævnt som partner.

”Nicolai har været med mere eller mindre fra starten og har 100 pct. af den DNA, vi ønsker I Searchmind. Hans indsats har helt klart bidraget til, at vi er der hvor vi er i dag, så det har været helt naturligt for os at gøre ham til partner.”

Nicolai Damgaard

Skab tryghed
Anders Bjerre vil gerne løfte sløret for, hvad man gør, for at et praktikforløb skal blive så succesrigt som muligt på bureauet, der har ca. 60 medarbejdere, hvoraf syv er praktikanter.

”For det første deler vi forløbet op i fire faser: Før start, ved opstart, under forløbet og efter forløbet. Formålet er at skabe tryghed og at give praktikanterne følelsen af, at de er en del af holdet samt ikke mindst at fortælle dem helt konkret, hvad vi forventer af dem.”

Mentorordning
Hver praktikant får desuden tilknyttet en mentor, som ikke nødvendigvis er nærmeste leder.

”Det giver to fordele. Udover at praktikanten har en at gå til, så giver mentorordningen mulighed for at medarbejdere kan prøve lederjobbet af,” fortalte Anders Bjerre.

Personligt udviklingsforløb
Praktikanterne bliver også klædt på i forhold til de værktøjer, der bliver brugt på bureauet i form af minikurser. Derudover kommer de rundt på bureauet i en turnusordning, så man styrker teamfølelsen og kan se, hvor gode de er til at samarbejde.

Og som noget helt nyt introducerer man praktikanterne for et personligt udviklingsforløb.

”Vi har haft nogle overvejelser om, hvor meget vi kan lægge ned over dem, når de i forvejen er i gang med en stejl læringskurve, for så kan det være hårdt også at skulle arbejde med sig selv,” sagde Anders Bjerre og uddybede:

”Vi beder dem blandt andet om at reflektere over, hvorfor de er hos os, hvad de vil bidrage med og hvad de gerne vil have opnået, når de er færdige med forløbet. Det giver et helt andet praktikforløb, fordi de har forholdt sig til deres situation, og de er stolte, når de når det mål, de har sat sig.”

Udviklingsforløbet indeholder også en personlighedsprofil, hvor de får indsigt i egne styrker og svagheder, og det bruger man aktivt, fortalte Anders Bjerre:

”Vi gør det klart for dem, at indsigten gør det nemmere for både dem og os at give dem opgaver, som svarer til der, hvor de har deres styrker. Det gør også, at de ikke skal gå og dække over der, hvor de måske ikke er så stærke. Det giver en ro hos praktikanterne, at de ikke skal kunne klare alle opgaver.”

CEO i Searchmind, Anders Bjerre, holder oplæg ved Creative Clubs bureaulederseminar

Holder kontakten
Det er ikke et mål for Searchmind og Anders Bjerre at fastansætte alle praktikanter efter endt forløb, og det gør man fra starten opmærksom på. Faktisk vil man meget gerne hjælpe praktikanterne ud i andre virksomheder, og det er ikke kun for praktikantens skyld, men også til fordel for bureauet:

”Det er ikke en hemmelighed, at vi gerne ser tidligere praktikanter komme ud i andre virksomheder, som vi så måske kan komme til at samarbejde med, og vi holder da også kontakten ved lige med vores praktikanter.” Et konkret alumneforløb er netop ved at blive udrullet, så kontakten formaliseres.

Onboarding
Men inden det når så langt, skal praktikanterne onboardes ordenligt, og udover løbende mails – se nedenfor – har bureauet lagt en skematisk plan, så praktikanterne ved helt nøjagtigt, hvad de skal, når de møder ind. Bureauets forløb med praktikanter har ført til, at man både i 2020 og i 2022 er blevet nomineret til Østjyllands bedste praktikplads samt i 2021 vandt specialprisen ved samme arrangement.

Velkomst-mail

Introforløb første uge

Tilbud til praktikanter

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club