Bureau hyrer bureau til at forme sin egen hjemmeside

Peter Engholm
25@mail.dk

Umwelt har valgt en – for bureauer – atypisk tilgang til sin nye hjemmeside: Et andet bureau har skabt rammerne, og Umwelt har sluppet tøjlerne på indholdsdelen.

Hvis et bureau har deltaget i en bureaukonkurrence – og tabt – hvor vil du så forvente at læse om det? På Bureaubiz, forhåbentlig, men ikke på bureauets egen hjemmeside. Det kan imidlertid være tilfældet hos Umwelt.

Bureauet har netop fejret sin 15 års fødselsdag og givet sig selv en ny hjemmeside. Men vel at mærke ikke med den gængse tilgang til bureau-sites. Dels har man hyret et andet bureau – Relax, we are the good guys – til at hjælpe med at forme sitet, og dels har man også hyret dem til at hjælpe med at lægge indhold på.

“Vi kunne godt have valgt et casebibliotek og nogle kontaktinfo – altså reelt en brochure som hjemmeside. Det har andre gjort før os, og det kunne vi selv have programmeret. Men vi ønskede at lægge flere ambitioner i sitet – et site, der skulle være tro mod vores forretningsfilosofi og navn,” siger Steen Søndergaard, adm. direktør og partner i Umwelt.

Hvad navnet angår, så betyder Umwelt omverden, og det skulle det nye site afspejle – altså være et direkte spejl af omverdenen.

“Det er ikke usædvanligt, at hjemmesider feedes fra de sociale medier ved, at at man selv uploader via f.eks. Facebook og Twitter. Det særlige ved Umwelt.dk er, at vi åbner for al information – ikke kun det, vi selv feeder,” siger Steen Søndergaard. 

Bureauets filosofi er at scoute markedet for derigennem at samarbejde med dem, der kan gøre ens egne tanker og ideer bedre – det er, hvad Umwelt bl.a. prædiker for sine kunder, og derfor også måtte være recepten, da bureauet selv skulle i gang.

“Vi skal kunne udpege de ypperligste specialister, og det er Relax, we are the good guys, når det gælder om at udfordre os og tage diskussionen om, hvad vi vil med vores hjemmeside. Og beskeden fra Relax var, at hvis vi vil afspejle omverdenen, så skal vi ikke tro, at vi kan kontrollere det og f.eks. kun lægge vores egne ting på, men derimod åbne for al information og inddrage sociale medier,” siger Steen Søndergaard.

Relax, we are the good guys blev bureauet, og Umwelt kunden – der således fik bureauets ikke helt så usædvanlige besked om, at budgettet ikke var stort nok til at få udført alt det, man som kunde ønskede.

Men man har fået diskuteret sig på plads, og resultatet er blevet en hjemmeside, der er åben for alt – for Umwelt har sluppet tøjlerne.

“Relax sørger for, at sitet får leveret information, der er relevant for bureauet, for branchen og for vores omverden. Du læser typisk kun om det positive, når du er inde på et bureaus hjemmeside. Men hvis vi skulle komme i den situation, at vi taber en bureaukonkurrence, som Bureaubiz skriver om, så ligger den information også på vores site,” siger Steen Søndergaard.