Af Peter Engholm 25@mail.dk

Umwelt har valgt en – for bureauer – atypisk tilgang til sin nye hjemmeside: Et andet bureau har skabt rammerne, og Umwelt har sluppet tøjlerne på indholdsdelen.

Hvis et bureau har deltaget i en bureaukonkurrence – og tabt – hvor vil du så forvente at læse om det? På Bureaubiz, forhåbentlig, men ikke på bureauets egen hjemmeside. Det kan imidlertid være tilfældet hos Umwelt.

Bureauet har netop fejret sin 15 års fødselsdag og givet sig selv en ny hjemmeside. Men vel at mærke ikke med den gængse tilgang til bureau-sites. Dels har man hyret et andet bureau – Relax, we are the good guys – til at hjælpe med at forme sitet, og dels har man også hyret dem til at hjælpe med at lægge indhold på.

“Vi kunne godt have valgt et casebibliotek og nogle kontaktinfo – altså reelt en brochure som hjemmeside. Det har andre gjort før os, og det kunne vi selv have programmeret. Men vi ønskede at lægge flere ambitioner i sitet – et site, der skulle være tro mod vores forretningsfilosofi og navn,” siger Steen Søndergaard, adm. direktør og partner i Umwelt.

Hvad navnet angår, så betyder Umwelt omverden, og det skulle det nye site afspejle – altså være et direkte spejl af omverdenen.

“Det er ikke usædvanligt, at hjemmesider feedes fra de sociale medier ved, at at man selv uploader via f.eks. Facebook og Twitter. Det særlige ved Umwelt.dk er, at vi åbner for al information – ikke kun det, vi selv feeder,” siger Steen Søndergaard. 

Bureauets filosofi er at scoute markedet for derigennem at samarbejde med dem, der kan gøre ens egne tanker og ideer bedre – det er, hvad Umwelt bl.a. prædiker for sine kunder, og derfor også måtte være recepten, da bureauet selv skulle i gang.

“Vi skal kunne udpege de ypperligste specialister, og det er Relax, we are the good guys, når det gælder om at udfordre os og tage diskussionen om, hvad vi vil med vores hjemmeside. Og beskeden fra Relax var, at hvis vi vil afspejle omverdenen, så skal vi ikke tro, at vi kan kontrollere det og f.eks. kun lægge vores egne ting på, men derimod åbne for al information og inddrage sociale medier,” siger Steen Søndergaard.

Relax, we are the good guys blev bureauet, og Umwelt kunden – der således fik bureauets ikke helt så usædvanlige besked om, at budgettet ikke var stort nok til at få udført alt det, man som kunde ønskede.

Men man har fået diskuteret sig på plads, og resultatet er blevet en hjemmeside, der er åben for alt – for Umwelt har sluppet tøjlerne.

“Relax sørger for, at sitet får leveret information, der er relevant for bureauet, for branchen og for vores omverden. Du læser typisk kun om det positive, når du er inde på et bureaus hjemmeside. Men hvis vi skulle komme i den situation, at vi taber en bureaukonkurrence, som Bureaubiz skriver om, så ligger den information også på vores site,” siger Steen Søndergaard.

Kommentarer

  1. Hold da helt op. Det website giver jo ingen som helst mening – men det er hamrende flot.

    Jeg kan ikke forstå det. Er jeg helt alene med den fornemmelse?

  2. Nej Lars, du er ikke alene. Det er gået helt i sort for Umwelt. Pinligt for nogen der sælger kommunikation.

  3. Hmmm – flot teknisk, men hvis jeg var kunde og skulle navigere i det informationshav ville jeg synke til bunds med det samme. Sjovt tanke der ikke her har ladet sig gøre i praksis. Av.

  4. Flot og modigt – men ikke helt i land. Det er nærmest en klassisk opfattelse i reklamebranchen, at baggrunden for bureauets navn er folk over en bred kams primary concern – for deri ligger forretningsfilosofien. Og sitet løser jo 100 % missionen ’at afspejle omverdenen’ og dermed sige en masse om Umwelts navn.

    Til gengæld er det meget svært at få andre svar på, hvad Umwelt ellers handler om. Hvem er I? Hvor mange er I? Hvad kan I? Er I et bureau for min virksomhed? Hvordan bliver det at arbejde med jer? Har I et job til mig?

    Jeg prøvede Søg – men den er ikke stærk nok endnu. Og det er efter min mening lige præcis humlen.

    Hvis man kastede de nødvendige ressourcer efter at få søgefunktionen til at virke ordentligt, så kan det meget vel blive et rigtig fedt site: Masser af inspiration og Leben – og konkrete svar på konkrete spørgsmål.

  5. Flot og modigt – men ikke helt i land. Det er nærmest en klassisk opfattelse i reklamebranchen, at baggrunden for bureauets navn er folk over en bred kams primary concern – for deri ligger forretningsfilosofien. Og sitet løser jo 100 % missionen ’at afspejle omverdenen’ og dermed sige en masse om Umwelts navn.

    Til gengæld er det meget svært at få andre svar på, hvad Umwelt ellers handler om. Hvem er I? Hvor mange er I? Hvad kan I? Er I et bureau for min virksomhed? Hvordan bliver det at arbejde med jer? Har I et job til mig?

    Jeg prøvede Søg – men den er ikke stærk nok endnu. Og det er efter min mening lige præcis humlen.

    Hvis man kastede de nødvendige ressourcer efter at få søgefunktionen til at virke ordentligt, så kan det meget vel blive et rigtig fedt site: Masser af inspiration, generel information og Leben – og konkrete svar på konkrete spørgsmål.

  6. Er der andre i denne strøm end Martin, der har bemærket afkrydsningsfelterne under søgefeltet?

    Jeg synes Umwelt fortjener stor ros for at udfordre måden som 9 ud af 10 bureauer præsenterer sig selv på digitalt. For at bruge sit brand og filosofi begavet. Og for at turde.

    Man kan jo vælge at søge på de klassiske bureaumenuer hvis man gerne vil have det som man plejer – det fungerer fint. Og jeg er sikker på at der nok skal komme mere content på om bureauet selv – in proper time. Denne slags stier trampes mens man går.

    Derfor. Respekt herfra.

  7. Jeg kender ikke reklamebranchen ind og ud -og det er måske i virkeligheden meget godt lige i denne sammenhæng, for jeg tror at I ( de meget kritiske) har brug for at se reklamebranchen lidt udefra. Hvis man klikker ind på de mest kendte bureauers sites, bliver tonen nemlig tit lommefilosofisk over banal ABC: Research, Udvikling og Eksekvering. Det er som om, at branchen hæver ”kommunikation” op på den piedestal og derved besværliggøre sin egen mission om at sælge budskaber. Jeg synes ikke at Umwelt sitet er perfekt, men det vil et eller andet interessant og den umiddelbare reaktion jeg får er, at her er et bureau, som bruger de nye medier, frem for at snakke om dem. Sitet formår på trods af sit lidt forvirrende åbne indhold, at sætte tanker i gang om hvilke mennesker der mon gemmer sig bag Umwelt logoet, siden de går sådan til værks. De virker i hvert fald ikke som de andre, men mere som nysgerrige mediemennesker i kontakt med sin tid og omverden. Måske ikke et dårligt udgangspunkt. I hvert fald kommunikation på en anden måde. Jeg kan bare sige Relax

  8. Blot en kommentar fra opdragsgiveren. Først og fremmest tak for jeres deltagelse. Det er altid rart, når nogen forholder sig til det man laver – uanset om positivt eller negativt….. 🙂
    Og så en enkelt bemærkning til artiklen, som vi er blevet gjort opmærksom på fra en vågen læser. Det er ikke korrekt at: “man også har hyret dem (Relax) til at hjælpe med at lægge indhold på”. Indholdet genereres automatisk fra omverdenens sites (som der står i andet sted i artiklen). Fortsat god dag!

  9. Så lige på Umwelts hjemmeside, at sitet er blevet “hædret” på Artspire.com. Så helt ringe er det vel næppe ;0)

  10. Modig nytænkning og en spændende visuel løsning, der er fint tænkt. Baggrundens kakafoni af budskaber fungerer både grafisk fint som kontrast til Umwelts kampagne-eksempler og understreger samtidig budskabet om det rum man må agere i som afsender/deltager i kommerciel kommunikation. Så langt så godt, når det gælder om at kommunikere Umwelts raison d’etre. Men… undskyld, hopper kæden ikke lidt af, sådan rent kommunikationsstrategisk set? Hvorfor skulle jeg som læser have interesse i indhold fra Børsen, bureaubiz og business.dk på Umwelts site? Skulle det være et element i en SEO-strategi at bruge eksternt indhold? Er det målet at re-lancere Umwelts site som en aggregerende branche-nyheds-portal? Nej, måske og næppe.
    Jeg savner svar på, hvad fordelen ved tilgangen er for mig, læseren, den potentielle reklamekøber, ansatte, rengøringsassistent – eller nyfigne konkollega. Der er gode takter, men Umwelt må bide i den sure økonomichef og bruge tid og penge på at VISE SIG SELV i en kontinuerligt opdateret dialog med omverdenen istedet for andres budskaber som baggrund. Eller acceptere at indholdet forbliver relativt statisk – men brugbart for målgruppen. Nyt er desværre ikke altid praktisk. Mvh og selv god dag 🙂

  11. Hej LBH,

    Tak for din kommentar. Som interessent til Umwelt får du følgende ud af det: Du kan se vores arbejde ved at scrolle ned – du kan også søge på det. Umwelt får det ud af det, at vi let og ubesværet kan lægge nyheder ud på vores site – hver dag, hver time. Vores site er under konstant udvikling – og pt. arbejder vi med at koble de mest gængse søgninger (hvilket vi jo kan registrere) til konkret indhold.

    Vil lige understrege at umwelt.dk får indhold fra flere steder – fra vores FB fanpage umweltdk, som i bund og grund er vores CMS-system. Samtidig fra vores twitteraccounts. Fra LinkedIn, hvis du vil vide lidt om ledelsen i Umwelt. Og så kan vi jo tilføje Flickr, hvis vi skulle få lyst til vise billeder fra vores julefrokost eller en filmoptagelse. Osv. og osv. Men det koster ikke en krone. Vi kan lægge indhold ind på sitet, som vi har lyst. Det tager under 1 minut at opdatere det. Sitet tilpasser automatisk indholdet, så det kommer ind i den grafiske ramme vi har defineret.

    Og nej, vi skal ikke være en brancheportal. Men forestil dig, at du søger på Expert, så vil der komme en blanding af vores eget indhold og indhold fra udvalgte medier om Expert (hvis der er noget). Ellers kommer der blot et RSS-feed fra disse medier med brancherelateret stof.

    Så jeg kan ikke helt følge at det skulle være statisk – det var i hvert fald ikke tanken.

    Det er sådan set meningen med sitet. Ud over at den passer til vores navn. Men tak for kommentarerne – det gør os kun skarpere. /MMH

  12. Hej Martin,
    Jeg beklager hvis jeg har formuleret mig uklart. Jeg mener ikke jeres valgte løsning repræsenterer statisk indhold (tværtom, men jeg anfægter relevansen) – jeg angiver et mere statisk/traditionelt indhold som et muligt alternativ, hvis man vil gøre det lettere for brugeren at opnå nytteværdi, UDEN selv at levere relevant indhold løbende. Som mange ikke gør, hvorefter sitet og brandet fremstår… uopdateret. Men som jeg kan forstå I er meget bevidste om. Så… jeg vil vel egentlig bare gerne se lidt flere egen-producerede content-bits som baggrund.. Så skal jeg nok lære at bruge navigations-elementerne 🙂
    Keep up the good work.

    Mvh

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club