Dansk bureau-ildsjæl redder piger i Kenya

Pia Osbæck,
freelance journalist

Alle markedsføringsredskaber kommer i brug, når en bureau-ildsjæl samler penge ind til udsatte piger i Kenya. Foreløbig har hun egenhændigt indsamlet næsten 400.000 kroner.

Når udsatte piger i Bondo i Kenya kan gå i skole hver dag, er det ikke, fordi en stor NGO har indsamlet penge via kæmpe tv-shows eller har haft tusinder af frivillige indsamlere gående på gader og stræder om søndagen.

Det skyldes ene og alene en dansk freelance tekstforfatter, der er passioneret helt ud til fingerspidserne og bruger al sin fritid – og mere til – på at indsamle penge.

Penge, der gør en forskel for mange kenyanske piger, der ellers ender med at droppe ud af skolen og blive gift, når de kommer i puberteten. Børneægteskaber og tidlige graviditeter er nemlig et andet stort problem i Bondo. Det skal oplysning, rent, vand og latriner være med til at ændre.

Det begyndte med Kilimanjaro
Knap 400.000 kroner er det blevet til siden Lene Rohde for syv år siden besteg Kilimanjaro med det formål at indsamle 50.000 kr. Pengene skulle gå til at bygge latriner og vandtanke i kenyanske skoler.

Men Lene Rohde kunne ikke stoppe, da hun først var kommet i gang.

”Det var point of no return, jeg kan aldrig nogensinde vende ryggen til pigerne igen,” siger Lene Rohde, der i mere end 25 år har været selvstændig tekstforfatter, hvor hun bl.a. har arbejdet freelance for en række dialogbureauer.

Og heldigvis for pigerne i Kenya, har Lene Rohde de redskaber, der skal til for at engagere både erhvervsliv og borgere på Frederiksberg og Vesterbro, hvor hun koncentrerer sin indsats.

”Udover at være drevet af passion, kan jeg selvfølgelig bruge min baggrund i bureaubranchen som konceptudvikler og tekstforfatter uden at skulle købe mig til det.”

Alle marketingdiscipliner inddrages i arbejdet for de kenyanske piger
Udover utrættelig vedholdenhed, benytter Lene Rohde sig af en lang række marketingdiscipliner: PR, nudging, direct mails, spacemanagement, events, fundraising, SoMe og målgruppestrategier.

Det startede med happenings. Lene Rohde samlede tre løbehold til DHL-stafetten i 2011, alle iført lyserøde t-shirts med budskabet ’Vi løber, så pigerne kan gå i skole.”

Siden cyklede hun Frederiksberg tyndt for at besøge butikkerne og løb tre gange om ugen rundt om Søerne i København iført pink løbetøj og med en lyserød ballon efter sig.

Hun har også lavet en musikvideo, hvor hun rapper sig igennem egen forfattet tekst. TV 2 Lorry har lavet en dokumentar om Lene Rohde i Kenya, og så har hun optrådt i lokalaviserne og i diverse ugeblade og magasiner 25-30 gange.

Verdens mindste frivillige forening
Endelig har hun stiftet Hippo Run, der er en frivillig forening – måske verdens mindste – for det er Lene Rohde, der ene og alene driver den. Som medlem kan man både være med i de to årlige løb, få rabat hos sponsorerne, blive den glade modtager af en vægkalender og sidst men ikke mindst – som Lene Rohde skriver på foreningens hjemmeside – få god karma ved at være medlem.

Donationer til Hippo Runs løb og aktiviteter går til projekter i Kenya gennem Plan Danmark, der i sommers fusionerede med Børnefonden, for som Lene Rohde siger:

”Jeg laver selv en masse aktiviteter, der samler penge ind og jeg tager til Afrika og besøger projekterne og er med til at udvælge, hvad pengene skal gå til. Men jeg har brug for en organisation, der gennemfører de konkrete projekter.”

Fra director of Fundraising & Communications hos PlanBørnefonden, Marianne Søndergaard, lyder det:

”Lene Rohdes store personlige engagement i sine to sponsorbørn og udsatte pigers vilkår i Kenya, er unikt. Passionen kombineret med hendes kompetencer som tekstforfatter, har været afgørende for at Lene har indsamlet så stort et beløb til pigerne gennem et stærkt samarbejde med det lokale erhvervsliv. Vi er naturligvis taknemmelige for, at Lene har fået udsatte pigers vilkår i Afrika på dagsordenen hos en hel bydel.”

Anerkendelse fra flere sider
Selvom Lene Rohde gør sit arbejde for pigerne i Kenya, fordi hun ikke kan lade være, så har andre også fået øjnene op for hendes arbejde.

I 2012 fik hun sølv ved IAA Prisen og blev nomineret til prisen i 2014. I 2016 blev hun finalist til ugebladet Søndags Heltindepris.

Også den lokale Irma har fået øjnene op for hendes engagement.

”I 14 dage op til de to løb, jeg arrangerer om året, får jeg lov til at udstille den børnecykel COOP donerer til hvert løb i Irma Codanhus på Gl. Kongevej og fylde den med pink balloner, plakater og foldere, så butikken nærmest fremstår lyserød, ” siger Lene Rohde, der til daglig arbejder med bl.a. Netto som kunde, hvor hun producerer deres medarbejderblad i samarbejde med det grafiske bureau Wonday.

Wonday producerer også uden beregning Hippo Runs kommunikationsmateriale, som en anden af Lene Rohdes samarbejdspartnere, Express A/S, gennem årene har trykt gratis. På den måde kan markedsføringsomkostningerne begrænses til annoncering på Facebook.

14 andre butikker i lokalområdet bakker op med sponsorpræmier og promoverer Lene Rohdes sag på plakater og foldere en måned op til løbet.

Hun har fået Juuls Vinhandel til hver sommer at donere 10 kr. hver gang de sælger en flaske italiensk rosévin, kaldet ’Pigernes Vin’. Butik Kluns støtter med 10 kr. pr. solgte Sneaky Fox strømpebukser. Irma Codanhus støtter med 1 kr. pr. solgte Tusindfryd flydende håndsæbe. Og så har hun fået pengesponsorater fra blandt andre Arbejdernes Landsbank, Jobindex, KPMG, INTTRA og BTB Agency.

Hvert efterår arrangerer Lene Rohde et familieløb med op til 100 deltagende børn og voksne samt et årligt fastelavnsløb, hvor deltagerne ’slår flodhesten af tønden’. Begge løb er blevet populære traditioner i bydelen. Efter løbene trækkes der lod om de sponsorpræmier, der er doneret af de lokale butikker.

Arbejdet med at samle penge ind, har også lært Lene Rohde en del.

”Jeg var ærgerlig over at måtte smide mange af de foldere ud – som jeg fik lov at stille på disken i butikkerne – fordi der ikke var så mange kunder, der tog dem med sig hjem. Det har jeg fundet en løsning på. I folderen har jeg nu tapet en ballon fast, der stikker op og på holderen med folderne, står der: ’Tag en ballon og en folder’. Det virker. Og nu må jeg flere gange om ugen forbi butikkerne og fylde op med nye foldere. Det er vel det, man kalder nudging”, siger Lene Rohde og slutter:

”Alt i alt er jeg blevet vældig erfaren udi alle marketingdiscipliner end det, der oprindeligt var min metier, nemlig dialogmarkedsføring og så har jeg lært rigtig meget om detailhandlen fra begge sider af kasseapparatet.”