Bureau-indsigter: 4 aktuelle danske trends

Peter Engholm
25@mail.dk

Essencemediacom har præsenteret årets forbrugertrends. Ikke på en lige barsk baggrund som sidst, selv om mange er sårbare. Se de fire trends – og videoer – her.

Bureauet havde fået 2500 nye kolleger siden sidst og en tilføjelse til navnet, men ellers var rammerne, afsættet og tilslutningen lige som 2021 og 2022, da Essencemediacom præsenterede sit trendstudie i først Aarhus, siden København – og med fuldt hus begge steder. 

Trendstudiet er dels dansk, dels her-og-nu. Så danske virksomheder kan bruge ind- og overblikket over vores forbrug og vaner aktuelt, oplyste bureauets to præsentatører, senior data & insights lead Lise Heiselberg og cheif insights & strategy officer Tine Gretlund.

De omfattende studier kan destilleres til mænd, budgetter, mig og nicher. 

Da det nok er for kompakt, sættes der nedenfor flere ord og billeder på. 

Sidste år var danskernes mentale helbred i bund, og den gængse forbrugerrejse død. Det er lidt bedre i år, men egentlig ikke meget. 

Manhood

Hvad vil det sige at være mand – lige nu? 40% af danskerne siger, at de oplever et øget fokus på maskulinitet i samfundsdebatten, og næsten 60% mener, at der er sket en ændring i, hvad man forbinder med mandlighed. 

Kampen om mandebilledet er i gang, og det er ikke enten-eller mellem rå power og blid følsomhed – snarere mange nye nuancer.

Det er i sandhed nye tider, når man hører et mediebureau af alle spørge: Tør I vise følelser?

Tre råd til annoncører og brands:

  • Vis nuancer af mandlighed i jeres kommunikation
  • Facilitér samtaler og brug partnerskaber
  • Start et sted og lad det udvikle sig

Budgeteers

Godt 4 ud af 5 danskere er bekymret for deres økonomi, og ”rigtig mange spiller tetris med budgettet til hverdag”. Disse budgeteers har en leveomkostnings-krise, og den rammer bredt: 1,6 mio. danskere, og halvdelen af disse har en husstandsindkomst på over en halv mio. kr. Kun 4 pct. i denne gruppe har ikke ændret adfærd for at spare.

Brands, der forsøger at hjælpe deres kunder gennem krisen, gør ikke kun noget nyttigt nu, men vinder også en loyalitet.

Tre råd til annoncører og brands:

  • Vis kreative økonomiske løsninger
  • Opbyg tillid og skab tryghed
  • Tal i øjenhøjde og i en relevant kontekst

Me Mindset

Permakrise er ikke et superlækkert ord, men dækkende for en tilstand med pandemi, klimakatastrofe, krig og inflation. Forbrugerne er blevet nyhedstrætte, og 45 pct. af danskerne har mindre behov for at engagere sig i samfundsdebatten. 

Opmærksomheden vender vi mod … os selv. Så selv om pengene er små, jf. budgetters, så bliver de prioriteret på selvforkælelse.

Tre råd til annoncører og brands:

  • Individet skal være i fokus
  • Skru op for underholdningen
  • Giv moments of joy

Bubble Culture

Der var engang, hvor kollegerne om mandagen diskuterede det, de alle havde set i fjernsynet i weekenden. Nu er vi fælles om at være digitale – 85 pct. af alle danskere kommer dagligt forbi et digitalt medie. For især de yngre generationer er disse platforme en legeplads og forbrugsarena, og resultatet: Nicheindhold og fællesskaber på Instagram, YouTube og TikTok. 

Det ses også offline, når BookTok er med til at øge Bog & Idés salg af engelsksprogede bøger med 300 pct. 

Tre råd til annoncører og brands:

  • Kend din målgruppes nicher
  • Find ud af, hvad dit brand kan give til et community
  • Erkend jeres blind spots og ræk ud