I bestræbelserne på at bryde en ond cirkel lukker Zinckernagel & Co nu. Og genopstår.
Den onde cirkel handler om en frustration, som mange bureaudirektører kan nikke genkendende til: Nemlig at få penge for det strategiske og kreative arbejde.
Zinckernagel & Co var ellers glade for to år siden, da man fusionerede med Neuburg, som var ejet af tidligere Guava Communications direktør, Jacob Nyborg. Nu fik bureauet en størrelse, der skulle bruges til at komme i offensiven.
I dag er Torben Zinckernagel hudløst ærlig, når han forklarer beslutningen om at rekonstruere.
“Vi har ikke været dygtige nok til at lande ordrer til en rentabel pris. Vi var kommet ind i en ond cirkel, hvor vi gik mere og mere på kompromis for at få opgaverne, og den proces har slidt på alle,” siger Torben Zinckernagel og fortsætter:
“Ejerkredsen – hvilket vil sige en del af medarbejderne – mistede troen på, at det var værd at fortsætte, og derfor har vi besluttet at rekonstruere bureauet.”
I praksis bliver der bliver tale om en likvidation af det nuværende selskab – ikke en konkurs – mens der er blevet etableret et nyt selskab til den fremadvendte drift.
“Vi ønsker at lukke ned i god ro og orden, men vi har ikke forstand på, hvordan sådan noget skal foregå, og derfor har vi hyret en der har,” siger Torben Zinckernagel.
Han har nu sammen med nogle af kernemedarbejderne etableret et mindre og refokuseret set-up, hvor man har købt aktiviteterne ud af bureauet.
“Med det nye set-up ser vi frem til at kunne fokusere endnu mere på alt det værdiskabende og alt det vi brænder for, nemlig samarbejdet med vores kunder. Og det gør vi bedst, hvis vi slipper af med bekymringen over, hvor den næste opgave skal komme fra,” siger Torben Zinckernagel.
Han glæder sig desuden over, at det ser ud til at gå godt for de 5-6 medarbejdere, som har måttet forlade virksomheden indenfor de seneste 10-11 måneder. Det nye selskab beskæftiger de sidste syv tilbageværende medarbejdere.
Jacob Nyborg forlod bureauet omkring årsskiftet for at tiltræde en stilling som direktør for ‘Foreign Markets Communications Department’ hos Fiat i Italien.