Bureau med over 70 år på bagen splittes i to

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Et århusiansk reklamebureau fra 1940 bliver nu til to bureauer. Men stifternes navne vil leve videre. De nye partnere har en mediebaggrund.

Der findes ikke mange reklamebureauer, der kan prale af at have mere end 70 år på bagen. Og slet ikke med det oprindelige navn.

Det kan det aarhusianske reklamebureau Buddig & Jugel, der blev etableret helt tilbage i 1940.

Men nu er den æra slut. Bureauet er ved at blive splittet op i to virksomheder, men beholder til gengæld de to stifteres navne for at tage historien med sig.

Den ene del af firmaet får navnet Buddig. Den del vil Bo Jepsen, der har ejet Buddig & Jugel siden starten af 00’erne, fortsætte med at være ejer af.

Den anden del får navnet Jugel & Co og her kommer to tidligere Jyllands-Posten folk til som partnere.

Det er Finn Kræfting, der har en fortid som analysechef hos Lego og en længere årrække som marketingchef på Jyllands-Posten, Velfac og senest Stofa bag sig.  Samt Bo Dahl Andersson, der kommer fra et job som direktør i det Jyllands-Posten-ejede selskab Aarhus Media, som nu er integreret ind i Jyllands-Posten.

Buddig vil fremover være et grafisk kreativt bureau, mens Jugel & Co vil fungere som et strategisk kommunikationsbureau.

“Vi vil have et tæt samarbejde. Jugel & Co vil tage sig af den strategiske planning og kommunikationsudvikling, mens Buddig vil holde fokus på de kreative løsninger”, siger Finn Kræfting.

 Jugel & Co har indtil videre kun de to partnere som medarbejdere, mens Buddig har 7 medarbejdere.

Bureauet har haft nogle svære år med underskud. Værst i 2009, mens underskuddet blev minimeret i 2010. For 2011 bliver resultatet på niveau med 2010.