Det blev til fire år – heraf næsten tre år som partner – hos PR-bureauet Kasters for Morten Sauer. Han etablerer nu sit eget setup under navnet Sauer Kommunikation.
Det nye projekt vil fokusere på holdningsbåret kommunikation, og en pressemeddelelse fortæller, at der vil blive ”skelet mere til kvaliteten af rådgivningen end til skarptskårne timeregnskaber.”
Behovet for at gå egne veje forklarer Morten Sauer således:
”Jeg har haft nogle fantastiske år hos Kasters, men har også følt et stigende behov for at redefinere den eksterne rådgivers rolle og leverancer. Som selvstændig rådgiver har jeg mulighed for at investere den tid i forståelsen af kundens forretning og kultur, som er nødvendig for at kunne levere kompetent sparring.”
Hos Kasters var Morten Sauer ansvarlig for udviklingen af bureauets Folkemøde-koncept ”MeningsMinisteriet”, der vandt awarden PR-tigeren i 2013.
Med udgangspunkt i erfaringerne fra bl.a. Folkemødet vil Morten Sauer også arbejde strategisk med at sikre virksomheders og organisationers legitimitet. Her gælder det bl.a. om at skabe overensstemmelse mellem forretningen og det omgivende samfunds forventninger.
”Borgere og forbrugere forventer i stigende grad, at virksomhederne har en holdning til de samfundsproblemer, der ligger i forlængelse af deres forretning. Jeg vil gerne hjælpe med at formulere og oversætte de holdninger til strategi og kommunikation”, siger Morten Sauer.