For tredje gang i træk, vinder Primetime opgaven at stå for at markedsføre kampagnen ’En af os’, der skal afstigmatisere psykisk sygdom i Danmark.
Bag Landsindsatsen står Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Danske Regioner, TrygFonden, PsykiatriNetværket, Psykiatri Fonden, Socialstyrelsen, KL og Komiteen for Sundhedsoplysning.
Kampagnen har været udbudt tre gange i 2011, 2014 og nu i 2017, hvor budgettet er 2,5 mio. kr. Primetime har således været med lige fra start til at udvikle oplysningskampagnen fra idé til eksekvering med anvendelse af PR, sociale medier, content, filmproduktion, on- og offline mediekampagner, undersøgelser og strategiske partnerskaber.
Arbejdet med den nye kampagne startede 1. februar og der er allerede udviklet 3 film af Primetime, som skal køre på internettet og på Facebook.
https://www.youtube.com/watch?v=AS4_dTYe25E
https://www.youtube.com/watch?v=bbSZD_bax6I&spfreload=10
Psykisk sygdom smitter ikke – det gør tabu
Data fra Epinion viser, at over 37 procent af befolkningen kender til ‘En af os’. En stigning fra 26 procent i 2012.
13 procent af danskerne er enten enige eller helt enige i, at ‘En af os’ har betydet et ændret syn på psykisk sygdom.
Men der er stadig mange udfordringer, mener Johanne Bratbo, projektleder hos ‘En af os’.
”Vores egne undersøgelser bekræfter, at det er en fortsat klar udfordring, at mennesker med en psykisk sygdom føler sig diskrimineret og stigmatiseret. De ønsker ligesom alle andre at leve et almindeligt liv med familie, venner, uddannelse og arbejde. Samtidig har stigmatisering af personer med psykiske lidelser også store samfundsmæssige omkostninger i form af udgifter til overførselsindkomster, tabt arbejdsfortjeneste og for sen eller ingen behandling, siger Johanne Bratbo og fortsætter:
”Derfor er det utroligt vigtigt, at vi får dæmmet op for stigmatiseringen og brudt med tvivl og tabuer i samfundet gennem oplysning og dialog på uddannelsessteder, arbejdspladser og blandt familier, venner og pårørende. I denne indsats har Primetime spillet en stor og fast rolle, siden kampagnen startede i 2011. Derfor er vi rigtig glade for at kunne fortsætte samarbejdet.”