Bureau valgt til kamp mod natur-underskud

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Børn og unge bruger naturen mindre end deres forældre. Friluftsrådet har valgt We Love People til en ambitiøs opgave: at ændre adfærden.

Produktfordelene er udtalte: Naturen er smuk, givende og gratis. Det kræver ikke et større tilløb at gøre noget ved det, for naturen er i mere end én forstand nærliggende.

Alligevel bruger vi naturen i stadig mindre omfang. Børn og unge bruger den mindre end deres forældre – uden at selvsamme forældre skal pudse glorien, for de er selv mindre naturvante end deres forældre.

Det bliver nu en bureau-opgave at ændre denne udvikling, med børn og unge op til 15 år som primære målgruppe.

Kunden er Friluftsrådet – en paraplyorganisation med næsten 100 medlemsorganisationer, der har et fælles mål; at alle i Danmark har lige adgang og lige muligheder for at bruge naturen.

Nærmest nervøs for skoven
Friluftsrådet har efter en bureau-sondering valgt We Love People til jobbet. Bureauet er ikke et nyt bekendtskab idet man har samarbejdet før om indsatsen Flink af Natur

Den nuværende opgave består bl.a. i at levere visuel identitet og kreativ udformning af budskaber samt rådgive om debatskabende initiativer.

Astrid Bjørg Mortensen, der er kommunikationschef i Friluftsrådet, siger om opgaven:

“Naturunderskuddet forstærkes. Forældre er ikke vant til at klatre i træer og er nærmest nervøse for, hvad der kan ske, hvis deres børn udforsker skoven. Og med færre ressourcer i daginstitutionerne, vokser flere børn op med perleplader og andre stillesiddende inde-aktiviteter frem for naturoplevelser.”

Hun begrunder bureauvalget således:

”We Love People har leveret et solidt og ultra-kreativt oplæg, der på en nytænkende måde sætter børns brug af naturen til debat.”

Ringe effekt af rationale og logik
Hos We Love People siger CEO Karina Holm Henriksen:

“Vi skal ændre folks adfærd. I sig selv ingen nem opgave, for vi ved, at mennesker ikke reagerer på rationale og logik. Argumenter for naturen kender folk allerede, så de vil ikke have nogen stor effekt. Vi skal skabe engagement og debat om værdien af naturoplevelser på anden vis. Debatten skal engagere den sekundære målgruppe; forældre, lærere, pædagoger, organisationer, politikere m.m.”

Det kreative team på indsatsen mod naturunderskuddet er de kreative direktører Heidi Volke og Olga Bastian. Friluftsrådet og bureauet tager hul på kampagneaktiviteterne inden for de
nærmeste uger.