Bureaubesøg hos Mørch og Rohde: Intet samarbejde uden workshops

Caroline Tranberg,
journalist

Vil man samarbejde med Mørch & Rohde, skriver man sig ind i en verden af brandmodeller. Men den største udfordring opstod, da CEO Sarah Rohde skulle bruge modellerne på sit eget bureau.

“De driller mig herinde med alle mine modeller.”

Sarah Rohde forsvinder ud af det glasindrammede mødelokale, der er sirligt omringet af franske Vanessa Brunos nyeste kollektion, som hænger i wirer fra loftet.

De hvide støvletter klikker mod gulvet, da hun vender tilbage med det hvide A3-ark: “Brand Identity Model” står der sort på hvidt. Hun forklarer:

“Hvis du som brand vil indgå i et samarbejde med os, så forpligter det. Vi vil ikke starte et samarbejde op uden brand-workshops, hvor vi udfylder modellerne, for det er dem, der skal klæde os på til at forstå dit brand,” siger hun og banker i det runde marmorbord i takt til de tre sidste ord.


Sarah Rohde (tv) sværger til sin egen-udviklede Brand Identity-model i sit strategiske arbejde med modebrands. 

Sarah Rohde tror på “purpose”, “why” eller “core” – så meget, at de er nøgleord i hendes og Lotte Mørchs nye bureau, og så meget, at de har udviklet deres egen brandidentitetsmodel.

Lige nu blomstrer den på bordet imellem to hvide Royal Copenhagen-kopper med nespresso, men kunderne kan godt kigge skævt til den, når Sarah Rohde præsenterer den første gang.


Dorothee Schumacher er et af de brands, som Mørch & Rohde har i deres portefølje. Deres brand core er empowerment af kvinder.

“I flere af vores brandsamarbejder er designeren selv vores kontaktperson, og for dem er det her model-apparat noget nyt. Men min erfaring er, at hvis det er interaktivt, og vi tegner og skriver sammen, så plejer de at gå fra: ”Skal vi virkelig det her?” til “Det var faktisk ret fedt.”

Da Mørch & Rohde gik i luften den 1. januar i år, udsprang det af agenturet Mørch Fashion, som Lotte Mørch har drevet de sidste 20 år. Tidligere fandtes underafdelingen Mørch PR, som nu er nedlagt.

Mørch Fashion fortsætter som modeagentur, mens Mørch & Rohde er et selvstændigt brandbureau.

Bureauet deler både kunder og de eftertragtede Østerbrogade-lokaler med Mørch Fashion, men Mørch & Rohde vil også være sit eget. Og midlet til målet er brandmodeller, et nyrenoveret kontor og en vision om på sigt at gøre det helt omvendte.

Nye kunder, nyt kontor
Sarah Rohde viser rundt i det kombinerede showroom og kontor på Østerbrogade, hvor duften af nyhøvlet træ hænger i luften. Den kommer fra trapperne, der fører en etage ned til Mørch & Rohdes istandsatte kontorer, hvor de første skridt blev taget i lørdags.


Mørch & Rohde deler lokaler med Mørch Fashion på Østerbrogade. Her er bureauets identitet tænkt ind i både lamper og farven på væggen.

Kontrasten til de åbne hvide kontorer hos Mørch Fashion springer i øjnene. Hos Mørch & Rohde er der fliser på gulvet, gråmalede vægge og firkantede industrilamper i loftet.

For når man opfordrer sine kunder til at målrette alle aktiviteter omkring deres brandidentitet, må man selv følge trop.

Med stilen på de nye kontorer forsøger Mørch & Rohde at appellere til en bredere målgruppe, som også favner streetwear brands som fx det danske modebrand Han Kjøbenhavn, som laver avantgarde streetwear til kvinder og mænd, med en kvindekollektion der er inspireret af herregarderoben.


Mørch & Rohde samarbejder også med Han Kjøbenhavn og deres linje til kvinder. Han Kjøbenhavn skaber socialrealistiske historier på film, som understreger deres brandidentitet.

Selvom brandidentitet er hovedingrediensen i Mørch & Rohde, blev det også den største udfordring, da de to nye partnere skulle lægge en strategi for deres eget bureau.

“Nu har jeg i en del år lavet strategier for forskellige brands og kørt rigtig mange workshops. Det har virkelig overrasket mig, at selvom man har gjort det så mange gange med kunder, var det svært lige pludselig at skulle gøre det med sig selv.”

Alligevel forsøger Sarah Rohde i en enkelt sætning: “Vi vil gerne skabe autentiske og impactful relationer mellem brands og kunder/forbrugere.”

Hun smiler, mens hun siger det, for der er flere sætninger, hvor den kommer fra: “Vi skal være en forlænget arm for vores brands” og “Rådgivningen skal altid være bundet op på forbrugeren derude” er bare to andre bud. Sarah Rohde uddyber:

“Vi arbejder stadigvæk på at formulere vores brand i en enkel sætning, som tydeligt kommunikerer vores purpose.”

En kollaborativ kreativ proces
Selvom den enkle brand-sætning endnu ikke er i hus, ved Sarah Rohde godt, hvordan hun mener en kreativ proces skal foregå, nemlig i tæt samarbejde med brandet.

“Jeg tror på collaborative branding. Så i stedet for at vi kommer med en rapport og siger, at det er sådan her, I skal gøre det, så genererer vi idéer sammen med kunden – hvad har de set fungere i deres marked?”


Sarah Rohde kommer direkte fra et Instagram-oplæg om IGTV (den nye videofunktion på Instagram) til interview med Bureaubiz. For Mørch & Rohdes kunder er Instagram et af de vigtigste sociale medier; her viser Zadig & Voltaire deres nye kollektioner på IGTV.

For i en branche, der udvikler sig hver eneste dag, er man nødt til at kunne omstille sig efter det, der sker ude i verden, og hvad forbrugerne vil have. Derfor skal forbrugeren selvfølgelig også med ind i processen.

Selvom brandbureauet kun er en måned gammelt, har Sarah Rohde allerede holdt nogle spontane, uformelle samtaler med forbrugerne:

“Vi har jo en bred strøm af mennesker, der kommer forbi vores showroom: presse, influencere, stylister, samarbejdspartnere og generelt venner af huset. Så har jeg sat dem ned med en kop kaffe og spurgt dem om, hvordan de shopper, hvad der inspirerer dem, deres købsmønstre osv.,” siger hun og forklarer, at planen er, at det skal være mere formelt.

“Vores ambition er, at hver anden måned skal vi have en fokusgruppe herinde med forskellige typer målgrupper.”

Ambitioner om at lave det omvendte
Listen med ambitioner og visioner for Mørch & Rohde er lang. Indenfor et år eller to vil Sarah Rohde og Lotte Mørch gerne have kontor i Sverige, og brandbureauet vil også åbne for kunder i genrerne bolig og beauty. 

Og når man spørger Sarah Rohde om brandbureauets visioner på helt langt sigt, får man et lidt kryptisk svar: “Så vil vi gerne lave det omvendte.”

Hun uddyber, at lige nu hjælper Mørch & Rohde især franske brands ind på de skandinaviske markeder, mens rigtig mange skandinaviske brands faktisk også gerne vil til Frankrig.

Så når Sarah Rohde siger, at brands altid skal lytte til deres forbrugere, gælder det også for Mørch & Rohde som brand. Og når kundernes efterspørgsel efter det franske marked er stor nok, så skal fliser og industrilamper også have en plads i kontorer og showrooms i Paris.