Bureaubranchen holdt momentum i 2017

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Konsolidering blev et af det forgangne års nøgleord i bureaubranchen, der holdt et fornuftigt indtjeningsniveau, selv om 2017 ganske som 2016 bar præg af digital oprustning.

På trods af massiv digital oprustning holdt den danske bureaubranche skindet på næsen i 2017.

270 danske bureauer tjente tilsammen 5,073 mia. kr., og det var over en bred kam på niveau med året før, hvor 252 bureauer samlet set stod for en bruttofortjeneste på 4,681 mia. kr.

Ligesom i 2016 investerede bureauerne i 2017 massivt i at imødekomme den digitale virkelighed, og flere har måttet slanke sig på medarbejdersiden.

Det viser Bureaubiz’ årlige rapport over det forgangne års økonomiske udvikling i bureaubranchen, herunder hvilke bureauer der har klaret sig bedst målt på henholdsvis bruttofortjeneste og driftsoverskud.

Konsolideringsbølgen ruller
Konsolideringer var atter i 2017 en gennemgående tendens i bureaubranchen.

En af reklamebranchens grand old men, Jesper Kunde, skød året i gang med at efterlyse en generel konsolidering i en branche, der ifølge ham er blevet for fragmenteret.

”De store bureauer er blevet mindre og mindre, og det, jeg aldrig har forstået, er, at de ikke har kæmpet mere. De skulle have bygget flere kompetencer på i stedet for at smide dem fra sig og ud i specialbureauer,” sagde Kunde & Co-stifteren til Bureaubiz i marts.

Og den konsolideringsbølge, der for alvor begyndte at rulle ind over den danske bureaubranche i 2016, tabte absolut ikke momentum i 2017.

Ogilvy overtog JWT, KMD købte In2media, MEC og Maxus blev til Wavemaker, The North Alliance (NoA) købte Hello Group, Very og Patchwork fandt hinanden i Very Patchwork og så fremdeles.

”Markant øget konkurrence”
Hos GroupM ser adm. direktør Jonas Hemmingsen ”en markant øget konkurrence fra alle sider” – en konkurrence om rådgivning, der får store selskaber som eksempelvis Accenture til at købe sig ind i virksomheder inden for kommunikation og marketing services.

Dette ifølge Jonas Hemmingsen dog ikke uden risici:

”Med den interesse, der er for opkøb, er der stor risiko for, at bureauerne bliver prissat for højt, hvilket kan sætte både købere og bureauet under pres for levering på de ofte meget høje vækstrater, som man har solgt virksomheden på. Så vi er noget mere forsigtige med store opkøb for tiden, end vi tidligere har været,” siger han til Bureaubiz.

GroupM ligger som regel godt til i den årlige økonomiske gennemgang og var i 2016 landets bedst tjenende bureau, mens Wunderman præsterede det største driftsoverskud. Se i den nye bureaurapport, hvordan det stod til i 2017.

Full-service i fokus
Og det er da heller ikke alle, som er gået på opkøbsjagt.

Efter flere års specialisering spirer en tendens til at favne bredt og tilbyde sine kunder hele paletten.

Mediabureauer som Mindshare er således gået ind i PR og reklame, mens man på PR-siden, som hos Advice, udbygger forretningen med kreative reklamekompetencer, og et reklamebureau som Co/Plus transformerer sig om til et konsulenthus.

Dette og meget mere udfoldes i årets bureaurapport, som fås både digitalt og på tryk.

Køb af Bureaurapporten ’18 giver samtidig adgang til Bureaubiz’ betalingsunivers, Bureaubiz Pro, med eksklusivt indhold som artikler, award-oversigt, udbudskalender og eventkalender.