Bureaubranchen må indstille sig på fortsat smalhals

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Bureaubranchen er ikke sluppet fri af krisen. Det gør den heller ikke, mener flere bureaudirektører. Andre mener, at der skal en fornyelse til. Læs også om at danske virksomheder skal blive bedre til at inddrage kunderne.

I Børsens genoplivede selvstændige sektion: Mediemarked, er der et to siders opslag om, at bureaubranchen er i forandring.

Til det siger Lars Bo Jeppesen, adm.dir. i mediegruppen Aegis Media, at ”den gamle model er død. Stendød”.

Ifølge Ulrik Falkner Thagesen, adm.dir. i mediebureauet Mediacom, skal man vænne sig til moderate stigninger i bruttoavancen.

Dog mener han, at der er en chance for forbedring, hvis man formår at forny sig.

Fornyelsen skal komme fra f.eks. analyse- og konsulentvirksomhed samt databehandling, mener Mediacom-direktøren:

”For dem af os, som kan formå at rådgive om de her ting og samtidig lave ydelser, vil der være et meget, meget stort forretningspotentiale. Specielt i det digitale marked er der store muligheder”.

Børsen har spurgt fem forskellige bureau-direktører om de føler , at deres bureau er kommet helt fri af krisen. Det mener flertallet ikke.

Steffen Hjaltelin, adm.dir. i Hjaltelin Stahl Gruppen, siger til Børsen, at det er for tidligt at sige om man er fri af krisen, og at der stadig er tilbageholdenhed i virksomhedernes marketingbudgetter.

Thomas Bertelsen, adm.dir, i mediebureauet OMD, siger at, markedet stadig er kriseramt og at annoncørernes budgetter falder.

Mai-britt Jønsson, direktør i Lysholm Reklamebureau, siger, at bureauet ikke har mærket krisen de seneste år og at kunderne ikke er tilbageholdende.  Det skyldes – tror Mai-britt Jønsson, at bureauet er lille og specialiseret.

Kim Boisen, adm.dir. hos Robert/Boisen & Like-Minded, oplever at kunderne igen taler om krise. Samt at budgetter bliver beskåret.

Og Bjarne Spellerberg Orfelt, direktør i Wibroe, Duckert & Partners  siger, at krisen er blevet til et permanent niveau og derfor giver det ikke mening at tale om, man er kommet fri. Men om at tilpasse sig den nye virkelighed (Børsen Mediemarked 8-9).

Danske virksomheder er for dårlige til at inddrage kunderne

De danske virksomheder er ikke gode nok til at samarbejde med kunderne og lade dem tage del i udviklingen af produkterne.

Det siger Cecile Missildine, der lige nu er nordeuropæisk chef for det internationale marketingbureau Text100 og om få uger får udvidet kompetenceområdet til også at gælde Mellemøsten og Afrika.

Årsagen er, at danske marketingafdelinger ligger for langt fra produktionen. Cecile Missildine mener, at de to afdelinger burde hænge sammen også rent fysisk, så det er lettere at inddrage kunderne i ideudvikling og produktion.

Den franske marketingkvinde fremhæver et dansk eksempel, der gør det godt, nemlig Lego, for eksempel med projektet Cuusoo, hvor brugerne hjælper Lego med at opfinde nye produkter og universer i en konkurrence, hvor man kæmper om at få omdannet ideerne til salgbare Lego-modeller.

”Ved at lave en konkurrence motiverer man kunderne til at komme med ideer. I sidste ende er det jo til Legos fordel, fordi der kommer produkter ud af det og det bringer dem tættere på kunderne,”, siger Cecile Missildine.

Konceptet med inddragelse af kunder, kaldet crowdsourcing, er stort i USA, hvor blandt andet Nikes brugere selv kan designe tøj og sko på Nikes hjemmeside (Børsen, p. 10).