Bureaubranchen står over for en ny stor trussel

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

De store it-selskaber har kastet sig over marketing-automation, og det kommer til at ramme bureauverdenen bredt, mener direktøren for et af Danmarks mest succesrige bureauer.

Engang stod den digitale udvikling som en trussel over for bureaubranchen – i hvert fald over for den klassiske forretningsmodel. Og der er der givet også mange, som har oplevet en udvikling, der er blevet oplevet som en trussel.

Tag blot annoncørernes ændrede adfærd, hvor de shopper meget mere projektorienteret rundt og ikke vil comitte sig for meget til et bureau.

Men ret beset kan man sige, at det snarere var nye store muligheder, for aldrig har der været så mange værktøjer at anvende i markedsføringen, og man oplever bureauer, der har betydelig succes.

Et af disse er Magnetix, der lige nu fremstår som en af de største succeser på det danske bureaumarked.

Magnetix har sit udgangspunkt i dialogverdenen men har udviklet sig til et digitalt bureau med stort fokus på datadrevet og dokumenterbar markedsføring. Om det er nærheden til den digitale verden, der får adm. dir. Martin Bochineck til at pege på, at bureaubranchen står over for en ny stor trussel, skal være usagt.

Men fakta er, at der sker noget inden for IT, som ifølge ham vil få meget stor betydning for hverdagen i bureauverdenen. Det handler om marketing transformation.

“De store IT-koncerner har indset, at deres marked for ERP-systemer er ved at være modent, og derfor er de begyndt at kigge andre steder hen. Her er der marketing som oplagt område. Udgangspunktet er jo at CMO’en i analyser bliver udpeget som fremtidens største IT-spender i virksomhederne,” siger Martin Bochineck og fortsætter:

“De har alle købt sig ind i marketing platforme og bygget service organisationer – og denne udvikling vil fortsætte. Det vil ændre den måde virksomhederne køber bureauydelser. Det kan feks være ift hvem som sætter den strategiske dagsorden”

Martin Bochineck mener, det vil rykke væsentligt på strukturerne i bureaubranchen – på samme måde som den hidtidige digitale udvikling har.

“Vi var nogen, der for en del år siden talte meget om digitalt – men selvom der blev lyttet, så blev vi aldrig andet end et ad-on. I dag er situationen meget anderledes – vi er mange steder rykket ind som strategisk partner og er kommet meget tættere på kunderne,” siger Martin Bochineck og tilføjer:

“Hvis strukturerne i bureaubranchen hidtil har været gennem en betydelig forandring, så er der meget mere i vente i takt med at digitaliseringen griber om sig. Helt nye spillere som f.eks. de store IT-selskaber og konsulenthuse vil blande sig i diskussionerne. Det er noget, der kommer til at berøre alle bureautyper. Hvor hurtigt det kommer til at gå, vil jeg ikke gætte på – men det er noget man skal til at forberede sig på.”