Af Peter Engholm 25@mail.dk

Og denne undren gælder, at man ”som kommunikations-mand kan være tilhænger af en afgift på kommunikation”, altså reklameskatten – uanset hvad man så i øvrigt mener om tilbudsaviser.

Når Republicas adm. direktør, Kenneth Pedersen, rejser sig fra stolen for at stille sig op på sæbekassen og blande sig i debatten om den varslede reklameafgift på tilbudsaviser – ja, så var det egentlig ikke planen.

Men da to bureaudirektør-kolleger, Frederik Preiser fra Mensch og Steen Søndergaard fra Umwelt, i Børsen i går ikke nødvendigvis ser et onde i en afgift på reklametryksager, så vakte det så stor undren hos Kenneth Pedersen, at han nu reagerer offentligt:

“Det forekommer mig barokt, at to direktører, der lever af at kommunikere med forbrugerne, reagerer sådan – at man som kommunikations-mand kan være tilhænger af en afgift på kommunikation, uanset holdningen til tilbudsaviser,” siger Kenneth Pedersen.

Republica producerer tilbudsaviser, så din holdning er måske ikke så overraskende …

“Dét var årsagen til, at jeg ville holde forholdsvis lav profil – fordi min holdning måske ville blive udlagt som forudsigelig. Men Republica er ikke et tilbudsavis-bureau, men et detailbureau. Vi følger behovene hos detailhandlen, der igen følger forbrugerne,” siger Kenneth Pedersen.

Han tilføjer:

“Når jeg undrer mig over mine kolleger, skyldes det, at man – igen som kommunikationsmand – må formodes at have en vis veneration for et frit marked og for forbrugerne. Og det er dokumenteret, at tilbudsaviserne er det mest populære reklamemedie hos netop forbrugerne. Så det kan ikke være et udtryk for forbrugernes ønsker, at man undlader at tage afstand fra en reklameafgift,” siger Kenneth Pedersen.

Men Preisler mener, at de høje fødevarepriser til dels skyldes tilbudsaviserne, og Søndergaard køber ikke helt advarslen om tabte danske arbejdspladser …

“Der produceres tilbudsaviser i Danmark i stort omfang, og aktuelle undersøgelser viser, at de er med til at fastholde konkurrencen og holde priserne nede. En reklameafgift vil svække denne konkurrence, for de største og stærkeste spillere vil gå til deres leverandører og med budskabet om, at nu bliver det X kr. dyrere at være med – og de har intet andet valg, mens de mindre kæder – og nye spillere, der skal udfordre branchen – ikke kan gøre det tilsvarende over for deres leverandører,” siger Kenneth Pedersen.

Er du ikke bare en maskinstormer, der holder fast i et gammelt medie?

“Tværtimod. Republica følger markedsudviklingen – en udvikling, der bør været styret af forbrugerne frem for politiske interesse samt kommercielle interesser hos bureauerne,” siger Kenneth Pedersen.

Kommentarer

  1. Hold nu op. Også dig Kenneth Pedersen. Der finder en overdreven og uhensigtsmæssig produktion og distribution sted, der belaster miljøet til ingen verdens nytte. Her taler jeg naturligvis kun om de millioner og atter millioner af tilbudsaviser, der bæres direkte fra postkassen til skraldespanden.
    Uhensigtsmæssig og usund adfærd regulerer vi her til lands med afgifter. Det har det nemlig – tit – med at regulere adfærden. Og lur mig om ikke også Republica kan finde ud af, at udnytte kundernes penge mere optimalt. Den nuværende ageren er spild og svineri.

  2. Jeg syntes du overser en enormt vigtig ting, som åbenbart ikke er nået til dit bord endnu, nemlig at vi står over for nogle kæmpe udfordringer miljømæssigt, som vi da helt klart har et ansvar for som branche.

    Men jeg mener dog ikke at flere afgifter nøvendigvis er den bedste løsning, jeg syntes vi, som du også opfordrer til, skal lytte til forbrugerne. Det kunne en Reklame Ja-Tak ordning være en rigtig fin løsning på og den konstruktive respons til debatten her. Måske det så kunne betale sig for den mindre kæde at trykke færre tilbudsaviser og så rent faktisk være sikker på at modtageren gerne vil læse dem.

  3. Det handler vist mest om, at distributionen af tilbudsaviser ikke har tilpasset sig udviklingen. f.eks. at kunne dokumentere hvem der handler hvor og dermed optimere distributionen. Og så forbrugerne fik de relevante tilbudsaviser. Så det kunne være at jeg skulle komme forbi og præsentere Gepro for dig Kenneth?

  4. Selv om man godt kan lide smarte biler, er det svært at forsvare, at 6-liters, 8-cylindrede 4-hjulstrækkere ikke bør beskattes hårdere end andre.

    På samme måde er det svært at forsvare, at over 1 kilo tryksager pr. husstand pr. uge ikke i politikerøjne skulle repræsentere et uhensigtsmæssigt (og regulerbart) overforbrug.

    Men hvorfor stirre sig blind på afgiften? Man kunne vel tænke sig, at en anden og måske mere kreativ anvendelse af reklamebudgettet kunne give de ønskede resultater?

  5. Stop nu Kenneth! “Republica er ikke et tilbudsavis-bureau, men et detailbureau”. Prøv lige at fortæl hvor stor en del af jeres omsætning på 203 mio. der udgøres af andet end tilbudsaviser?

  6. Hej David
    Nej, tilbudsaviserne bæres ikke direkte hen til skraldespanden, men til genbrugscontainerne. Næsten 90 pct. af de danske tilbudsaviser indsamles og genbruges op 7 gange til fx køkkenruller, æggebakker, emballage og nyt papir. Så at kalde tilbudsaviser spild og svineri er måske en anelse overdrevet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club