5:2 er en kendt kur, men også en formel, som det aarhusianske kommunikations- og reklamebureau Factor X praktiserer. Bureauet har 7 medarbejdere, og nu bliver fordelingen 5 i Aarhus og 2 i København.
”Salgsarbejdet er det samme i Jylland og København, men vi er mere succesfulde i Jylland, fordi nærhed betyder meget – også i en digital hverdag. Derfor skal vi være i København. Det er også hér, at vækstpotentialet er størst. Jeg tror, at vi inden for en kort årrække er større i København end i Aarhus,” siger Bo Westberg, direktør og partner i Factor X.
Direktøren viser bogstaveligt talt vejen ved at være den ene af de to, der fremover vil slå sine folder i hovedstadsområdet. Den anden er Peter Lindström Madsen – både han og Bo Westberg er partnere i bureauet, som således får 2 af sine 3 partnere siddende i København en god del af tiden.
Factor X præsenterer sig selv om en af branchens mindre bureauer, men kunderne – som primært handler på BtB-markedet – er store, bl.a. DuPont, Danfoss, GPV International, HMF Group, MAN Diesel & Turbo, Maersk Broker, Pressalit og Inter Primo.
”Vi må konstatere, at vores omsætning i Københavnsområdet bare stiger og stiger. Samtidig har vi flere potentielle kunder, der gerne så, at vi var lidt tættere på. Det har vi selvfølgelig lyttet til,”
Det lille bureau forklarer selv tiltrækningen af store kunder med en strategisk indsigt og forståelse for kundens salgs- og markedssituation.
Til gengæld klinger Factor X af talentkonkurrence, og det kræver typisk et par ledsagende ord over for førnævnte potentielle kunder.
”Vi kom før tv-programmet, og vi hedder sådan, fordi vi arbejder med at finde kundens X-faktor,” siger Bo Westberg.