Af Finn Graversen, journalist

Det første bureauregnskab, der omfatter 1. halvår, er netop landet fra Horsens-bureauet Shark. Og det er overraskende godt, markedet taget i betragtning.

Allan Forum vil ikke tale om held – Horsens-bureauet Sharks’ resultater er trods alt et resultat af strategiske beslutninger taget for flere år siden. Men han vil heller ikke prale, selvom bureauet netop har afleveret et godt regnskab for regnskabsåret, der sluttede d. 30. juni – d.v.s. omfattende corona-halvåret.

“Vi kan godt se, hvor hårdt markedet er, så jeg vil ikke på nogen måde påstå, at krisen er overgjort. Der er ingen, der har kunnet forudse eller forberede sig på en krise som Covid-19, og vi har da også kunder, som er ret påvirket. Men vi har været heldige at have en kundesammensætning, hvor det har ramt os ret lidt, fordi kunderne fortsat har investeret. De har primært benyttet lejligheden til at tage en time-out og tænke tingene igennem,” siger Allan Forum.

Regnskabet er interessant, fordi det er det første, der omfatter den periode, hvor corona-krisen foldede sig voldsomt ud. Men er der en bredere i historie i det, så bliver den, at effekten af krisen er mere uforudsigelig.

Tallene fortæller om et år, hvor bureauet er kommet ud med en pæn vækst på ca. 8 pct. og mere end en fordobling af bundlinjen. Det er ganske flotte tal, når man tager i betragtning, at den sidste halvdel af regnskabsåret var 1. halvår i år, og at man endda har afholdt flytteomkostninger i år.

Det er dog ikke sådan, at der har været tale om et stærkt 2. halvår sidste år og et magert 1. halvår i år.

“Vores aktivitet har været god hen over hele regnskabsåret,” siger Allan Forum.

Selvom han grundlæggende er ydmyg over for resultatet markedet taget i betragtning, så er der dog nogle ting, han gerne vil prale med.

“Vi har for nogle år siden truffet en beslutning om at bygge vores kompetencer op på nogle søjler omkring online, strategi og konceptudvikling, og vi har fået sat et rigtig godt hold. Vi har vist, at vi kan flytte kunderne, og det bliver vi belønnet for nu i form af en række kundegevinster. Vi er i gang med at tage imod flere nye medarbejdere og vi er parat til yderligere vækst,” siger Allan Forum og tilføjer:

“Men det forudsætter selvfølgelig, at vi ikke ryger ud i en ny nedlukning. Udvikler krisen sig, så kan vi ikke regne med fortsat at holde os fri af den.”

Nøgletal for Shark

  • Bruttoavance 8,733 mio. kr. +8,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 644.375 kr. +0,9 pct.
  • Lønandel 69,7 (74,1)
  • Resultat før skat +0,84 mio. kr. +130,8 pct.
    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Bureaubiz’ årlige bureaurapport er fusioneret med MyResearch’ Trendrapporten og indeholder derfor et kinderæg af viden i form af Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen og Bureaudirektør trendanalysen. Det nye navn er BureauTrends. 2020-rapporten udkommer ultimo august, og koster kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Sponsorer på rapporten er: Isobar, Orchestra, Hjaltelin Stahl, Omnicom Media Group og Creative Club.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club