Bureaudirektør skaber marketingkursus for læger og farmaceuter

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Der er behov for marketingviden i medicinalvirksomheder, og medicin- og farmaceutstuderende flokkes nu om nyt kursus tilrettelagt af bureaudirektør.

Christian Madsen, kontaktdirektør hos reklamebureauet Reputation og ekstern lektor, står bag et nyoprettet marketingkursus for medicin- og farmaceutstuderende på Københavns Universitet.

Kurset blev hurtigt lynhurtigt overtegnet, og det glæder professor i Clinical Pharmacy, Lona Louring Christrup, der mener, at marketingdisciplinen er vigtig for de studerende, der skal ud i sundhedssystemet.

”Vi har set et klart behov for, at vores studerende forstår marketingdisciplinen. Uanset om de senere skal arbejde i sundhedsvæsenet, i forskning, udvikling, med regulering eller salg og marketing, vil de blive eksponeret for eller skulle arbejde med marketing. Derfor er det vigtigt, at de forstår denne disciplin. Alligevel er vi overrasket over, så hurtigt kurset blev overtegnet”, siger Lona Louring Christrup i en pressemeddelelse.

Christian Madsen ser også via sit arbejde på bureauet et behov for at skabe forståelse om marketingfaget:

”Reputation oplever desværre hyppigt ineffektive processer på tværs af funktionerne i globale medicinalvirksomheder. Man taler ikke samme sprog, man har forskellig opfattelse af kunderne, og man bestrider hinandens motiver”.

Som eksempel giver Christian Madsen, at marketingafdelingen i en medicinalvirksomhed ofte bliver frustreret over, at de nye produkter ikke har nogle produktfordele i forhold til markedet. Mens de andre afdelinger typisk mener, at marketing lover mere end, produkterne kan holde.

Udover at blive undervist af Christian Madsen vil de studerende på marketing-kurset på det Sundhedsvidenskabelige Fakultet under Københavns Universitet få internationale gæsteforelæsere, som typisk vil være marketing executives fra medicinalbranchen.