Man kan anskue vindere og tabere på flere måder. Som f.eks. de største overskud og de største underskud. Eller procentuel udvikling.
Den sidste har dog den skavank, at det udelukker bureauer, der går fra plus til minus og omvendt.
Omkring den første kan man sige, at de største underskud godt kan rumme en forbedret drift. Det gælder f.eks. Guava, der står for branchens største underskud på knap 17 mio. kr. Det er faktisk en forbedring på knap 3 mio.
Også UncleGrey er på listen over de største underskud – men har rent faktisk forbedret sin bundlinje med ca. 3 mio. kr. og er i gang med en proces, hvor man har holdt fast i staben trods tabet af bureauets største kunde. Der er da også vundet mange nye kunder.
Ser man i stedet på udviklingen på bundlinjen i reelle kroner, tegner der sig et andet billede af, hvilke bureauer der er gået henholdsvis mest frem og tilbage.
Saatchi & Saatchi slipper ikke for den tvivlsomme ære at ligge øverst på det største tab af overskud, og bureauet ligger også på listen over de største underskud.
Det samme gælder Deducta, der indtager pladsen som nr. 10, når det gælder negativ udvikling på bundlinjen.
Så er det mere overraskende navne, man finder på de øverste pladser efter Saatchi.
Adpeople er på listen over de 10 største overskud i branchen – men indtager ikke desto mindre 2. pladsen over de største tab af overskud.
Herefter finder man også People Group, Hjaltelin Stahl, Zupa Recommended og Bates Y&R, der alle havde en positiv bundlinje.
I den anden ende af skalaen topper GroupM som det bureau/gruppe, der forbedrede sin bundlinje mest. Det er endda inkl. MEC, der repræsenterer et af branchens største underskud, men alligevel formår at bidrage til forbedringen af GroupMs bundlinje, idet bureauets underskud blev forbedret med små 3 mio. kr.
Og førnævnte UncleGrey får sneget sig ind på listen med den 10. største forbedring af bundlinjen.
At Creuna er på listen skyldes, at Bureaurapporten rummer koncern-tallene. Kigger man alene på Creuna Danmark, så er bureauet på listen over de største underskud, efter at underskuddet blev forværret med godt 2 mio. kr.
10 største fald på bundlinjen i reelle beløb
Bureau |
Underskud |
Udvikling |
Udvikling i Bruttoav. (pct.) |
Saatchi&Saatchi |
-4,949 |
-15,231 |
-50,5 |
Adpeople |
+20,677 |
-10,887 |
-19,7 |
People Group |
+1,753 |
-9,535 |
-6,7 |
Hjaltelin Stahl |
+0,809 |
-7,369 |
-17,7 |
Zupa Recommended |
+6,785 |
-7,165 |
-0,5 |
Bates Y&R |
+0,794 |
-7,069 |
-22,0 |
McCann |
-3,629 |
-6,406 |
+3,9 |
Nørgård Mikkelsen |
+0,466 |
-6,205 |
-24,5 |
Relationshuset Gekko |
-3,395 |
-6,026 |
-27,2 |
Deducta |
-5,498 |
-5,975 |
-63,0 |
10 største stigninger på bundlinjen i reelle beløb
Bureau |
Overskud |
Udvikling |
Udvikling i Bruttoav. (pct.) |
GroupM | +13,505 | +8,920 | +3,3 |
DDB | +0,403 | +8,257 | -13,0 |
Vertica | +9,214 | +6,941 | +64,0 |
Magnetix | +13,865 | +5,980 | +39,4 |
Creuna | +11,118 | +5,839 | +9,1 |
Marketsquare | +0,872 | +5,410 | +2,9 |
Valtech | +4,800 | +4,560 | +18,5 |
Vertic | +9,473 | +3,752 | +41,3 |
Minuskel | +4,415 | +3,473 | +32,1 |
Uncle Grey | -3,657 | +3,329 | +13,8 |
Om den årlige bureaurapport
Den årlige bureaurapport fra Bureaubiz rummer nøgletal for 221 bureauer med en samlet bruttoavance på 4,8 mia. kr. Den udkommer som en trykt publikation og koster 1795 kr. ex. moms og kan bestilles ved at maile finn@bureaubiz.dk.
Nøgletallene omfatter:
- Bruttoavance
- Bruttoavance pr. medarbejder
- Lønandel
- Gennemsnitlig personaleomkostning
- Antal Ansatte
- Resultat af primær drift
- Overskudsgrad
- Indtjening pr. medarbejder
Desuden er der en liste over de meste vindende bureauer på basis af resultaterne i 10 forskellige danske og internationale reklamekonkurrencer.