”Bureauer bør lære at opføre sig som brands”

Peter Engholm
25@mail.dk

Hele bureau-liv bruges på at råde virksomheder til at blive og være brands – et råd, bureauer sjældent selv følger. Og det er et problem, mener en ikonisk bureau-direktør.

Ingen grund til at slå sig selv oven i hovedet: Der findes vitterligt bureauer – også herhjemme – som har formået at bygge et brand op omkring sig selv.

Men når disse bureauer formår at stikke højt op, så er en del af forklaringen også, at  brandingen af bureauer generelt er en mangelvare.

”Et af de problemer, vi har med bureauer og kommunikationsbranchen, er, at ikke tilstrækkeligt mange af dem ser sig selv som brands – herunder en opfattelse af, hvad de gør, og hvad de ikke gør. Ethvert brand er nødt til at være klart defineret.”

Den enkle problem – med den indbyggede opfordring – kommer fra Sir John Hegarty, medstifteren af BBH, der i godt 30 år har været blandt mest profilerede bureauer i verden.

Udtalelsen er en del af Campaigns Talking Inspiration-serie, og Hegarty fulgte op:

”Vi bruger hele vores liv med at råde virksomheder til at blive brands, og så pludselig – når det gælder os selv – så er vi lidt for enhver smag.”

Se uddraget af interviewet i klippet forneden.