Af Peter Engholm, journalist

Fire bureauchefer ser tilbage på et år med digitale møder. Teams kan noget og er kommet for at blive. Men det har også understreget værdien af fysiske møder – bl.a. ved præsentation og innovation.

Årsdagen for nedlukningen af landet bliver næppe markeret med konfetti-rør og fødselsdagstilbud. Derimod kunne den være en anledning til at evaluere gennembruddet for de digitale møder, primært Teams og Zoom.

Dommen fra en håndfuld bureauer er markant – og nuanceret. For to ord går igen: De er ”dødtrætte” af Teams. Og Teams har samtidig vist sig at være en ”gave” på enkelte områder og dét i en grad, at det digitale møde ikke bliver smidt i skraldespanden, når vaccinerne er blevet rullet helt ud.

”Vi er dødtrætte af, at vi ikke kan mødes personligt. Man kan ikke se folks reaktioner, hvis man samtidig har en præsentation kørende, eller dem, der lytter, har slukket deres kamera,” siger Annette Piilgaard, der er adm. direktør i Nord DDB.

Annette Piilgaard

Og Ørnulf Johnsen, adm. direktør for &Co, siger:

”Jeg kan godt skrive under på, at jeg er træt af Teams. Nok ikke så træt som min søn i 5. klasse, og det fortæller måske en del af historien også.”

Ørnulf Johnsen

Heinrich Vejlgaard, partner og kreativ direktør i Robert/Boisen, supplerer:

”Frem for at tale om at være trætte af Teams, så vil jeg understrege, hvor meget vi savner det fysiske nærvær. Teams har været en gave, når det gælder det koordinerende. Det sparer en køretur og en del tid, og mødeformen lægger op til at gå lige til sagen. Og dét vil fortsætte.”

Heinrich Vejlgaard

Værdien af et fælles – og fysisk – udviklingsrum
Hos We Love People siger adm. direktør Karina Holm Henriksen:

”Innovation går hurtigere, når det er noget, vi er tvunget til. Og vi har skullet være i øvelokalet i et år. Teams er en ny måde at mødes på, og det er fantastisk til dét, der hurtigt kan afklares. Det vil vi fortsat bruge til det.”

Hun understreger, at Teams har fungeret – også på det kreative, men også fordi det bare skulle fungere. Teams har arbejdet på Teams, de har udviklet og præsenteret. Men der er et stort ”men”:

”Det seneste år har også understreget værdien af at sidde i et fælles udviklingsrum – et fysisk ét. Udvikling og innovation lægger op til interaktion, og til at vise glæde og begejstring – og blive klar over, hvornår man har fået en god idé. Det følelsesmæssige lag har været fraværende i snart lang tid,” siger Karina Holm Henriksen.

Karina Holm Henriksen

Kreativitet i mindre teams 
Den kreative udvikling har fungeret fint på Teams, lyder erfaringen fra Robert/Boisen.

”Når det gælder 2-3 personer, højst 4, så har Teams været godt. Brainstorm i større forsamlinger bliver bremset på Teams. Men det er ikke anderledes, end hvis man sidder 10 personer i et mødelokale,” siger Henrich Vejlgaard.

Præsentationer har med Teams ikke kun krævet en strammere mødedisciplin, men også en anden forberedelse og en del udstyr.

”Her har vi taget ved lære af bloggere og YouTubere, der hele tiden har præsenteret sig på skærmen. Det kræver noget ordentligt gear, og vi blev hurtigt bevidst om kamera og lyssætning. Det har fungeret – undtagen referencefilm, som vi sender med links i stedet – men vi savner den direkte respons, så præsentationer vil næppe fortsætte i stor stil på Teams” siger Heinrich Vejlgaard.  

Styrker Teams relationerne?
Hos &Co skelner Ørnulf Johnsen mellem ”efficiency” og ”effectiveness” i sin tilgang til Teams:

”Digitale møder er meget ”efficient”. Vi kan gøre dét, der rent faktisk skal gøres, over Teams, men det er ikke altid lige ”effective”, for det efterlader os til tider noget udmattede og umotiverede, med svage relationer og resultater,” siger Ørnulf Johnsen og uddyber:

”Teams fungerer godt til at gennemgå relativt enkle problemstillinger med mennesker, jeg kender relativt godt. Men det fungerer ikke til at diskutere mere komplicerede problemstillinger med mennesker, jeg ikke kender så godt.”

Annette Piilgaard deler ikke helt denne vurdering:

”Hvor man før ringede til hinanden i højere grad, kan man nu se folk under en samtale, og selv mennesker, man aldrig har mødt i virkeligheden, kan man have en fornemmelse af at kende, fordi man har holdt møder på Teams.”

Uforstyrret fordybelse – men vi savner …
De digitale møder har ikke kun fungeret, men også etableret sig som et ressourcebesparende format i relationen til kunder og kolleger.

”Det har med Teams vist sig, at man sagtens kan være produktiv og deltagende hjemmefra. Det kan måske endda være med til at reducere stress og sygedage. F.eks. for børnefamilier, der skal nå at hente og bringe, eller i forhold til arbejdsopgaver, der kræver fordybelse. Og måske arbejder man i højere grad hjemmefra, når man er halvforkølet, og derved undgår at smitte resten af kontoret,” siger Anette Piilgaard.

Hun suppleres af Heinrich Vejlgaard:

”Teams kan være med til at frede de kreative. Man kan tage en dag hjemmefra og komme til bunds med en opgave. For hver eneste gang, man bliver forstyrret, så skal man bruge 20-25 min. på at komme tilbage i flowet.”

Men én ting kan Teams overhovedet ikke:

”Vi savner hinanden. Vi er nu engang en del af en større flok, og vi savner at hænge ud. Du kan ikke smalltalke med dem, du sidder ved siden af i ruden på Teams,” siger Heinrich Vejlgaard.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club