Bureauer med i halvdelen af de shortlistede i fundraiser-pris

Peter Engholm
25@mail.dk

Yellow, Director og Fremtidsfabrik kan nu prale med også at være gode til fundrasing. Fundraisingprisen hylder både det kreative, innovative og værdiskabende. Syv kampagner er shortlistet

Danske indsamlingsorganisationer (Isobro) nøjes ikke kun med at samle ind – de deler naturligvis også ud. Og i forbindelse med årets eneste danske fundraisingkonference, der afholdes af Isobro den 8. september i København, vil der også blive delt priser ud.

Fundraisingprisen er en relativt ny pris – den uddeles for kun anden gang – og den hylder kampagner inden for to kategorier:

  • Den mest effektive og værdiskabende kampagne
  • Den innovative og kreative kampagne

Dertil kommer Juryens ærespris, idet juryen – til en enkeltperson eller kampagne – kan anerkende et veludført kampagnearbejde.

Innovative og kreative kampagner, effektivitet og værdiskabelse – dét kalder på bureauer, og de har været involveret i godt halvdelen af de syv shortlistede kampagner (udvalgt af et felt med i alt 16 indsendte kampagner). Bureauerne er Yellow, Director og Fremtidsfabrik. Hertil kommer TV 2 Markedsføring.

Juryen består af

  • Anne Glad, Envision
  • Martin Schultz, Plant
  • Tomas Gorissen, Responsive
  • Trine Sisbo, Kræftens Bekæmpelse
  • Robert Hinnerskov, ISOBRO

Her er shortlisten og juryens begrundelse:

  • Folkekirkens Nødhjælp og Yellow for kampagnen Noget på tallerkenen. “Flot indsamlingsresultat – grebet momentum i forhold til kåring af nationalret i Danmark – flot grafik – kreativ udnyttelse af sociale medier og madspild events.”
  • Børnehjælpsdagen og Fremtidsfabrik for kampagnen Ungdomsværn. “Vellykket CSR samarbejde. Engagement af ny og relevant målgruppe. Produktudvikling og nybranding af organisationen. Bredt læringsperspektiv for de involverede elever.”
  • Psykiatrifonden og Director for kampagnen Et godt liv til flere. “Go timing og udnyttelse af DRs tv-serie. Trods den store succes på volumen, har de magtet at konvertere til støttemedlemmer. Har allokeret flere ressourcer i takt med kampagnens succes.”
  • Røde Kors og TV 2 Markedsføring for kampagnen Smid Tøjet Danmark. “Takke. ikke tigge – branding af genbrug som smart – genial pay off – gode partnere i COOP og TV2 – veleksekveret kampagne og flot indsamlingsresultat.”
  • Dansk Bibel-Institut for kampagnen ”køb” 1 m2 for kr. 1.000. “Flot indsamlingsresultat – flot aktivering af bagland – enkel og klar kommunikation bl.a. ved brug af plantegning.”
  • KFUMs Soldatermission for kampagnen KFUMs SoldaterRekreation i Varde. “Utrolig flot indsamlingsresultat. Imponerende med den organisatoriske rummelighed, der giver frihed til en aktiv lokalkomité. God aktivering af fonde, virksomheder og private.”
  • Kofoed Skole for kampagnen SokMig.dk. “Gjort en svær kommunikerbar sag meget jordnær. De har med et smil på læben aktiveret en målgruppe, der næppe har hjemløshed på hjertet og ad den vej genereret opmærksomhed og etableret et CSR initiativ fra en virksomhed. De har formået at skabe en viral succes.”

Sekretariatschef Mette Grovermann fra Isobro siger:

“Fundraisingprisen er vigtig, fordi fundraising skaffer midler til, at en organisation kan gøre verdenen til et bedre sted. De organisationer, som kan få fundraising, mærkesag og hjerteblod til at gå op i en højere enhed, oplever tit stor succes, og det synes vi er værd at fejre med en pris ved årets fundraising konference”.

Læs mere om konferencen og prisen her.