Af Peter Engholm 25@mail.dk

Top 10 over de mest upopulære bureaukunder rummer 4 detailkæder. Det pikerer Republica-direktør Kenneth Pedersen, der dog erkender, at bureauernes manglende respekt gavner hans egen forretning.

Den seneste analyse over annoncørernes image, som MyResearch har udført for Bureaubiz, er upopulær i mere end én forstand. For første gang er bureauerne blevet bedt om at nævne tre annoncører, de helst ikke vil arbejde for. Det har skabt en Top 10 over Danmarks mest upopulære annoncører – men bureauernes svar er heller ikke populære hos Kenneth Pedersen, der er adm. direktør i Republica.

“Listen over de kunder, bureauerne helst ikke vil arbejde for, tæller bl.a. Jysk, Dansk Supermarked, Coop og Biva – og det er et typisk udtryk for reklamebureauernes ringeagt for detailhandlen. Dét, som detailhandlen er kendt for blandt bureauerne, er tilbudsaviserne, og det er efter deres mening ikke rigtig kommunikation. Derfor er reklamebureauernes tilgang til detailhandlen, at den skal belæres og oplyses,” siger Kenneth Pedersen.

Bureauernes holdning til detailhandel, udtrykt via upopulær-toppen, kommer ganske vist ikke bag på Kenneth Pedersen, men den provokerer ham alligevel.

“Detailhandlen indbyder ikke til spektakulære, prisvindende kreative løsninger, men derfra og så til ikke at have den forståelse for – og indsigt i – de vilkår, kunden virker under … dét overgår min forstand. Detailhandlen rummer dygtige købmænd, der stiller krav – også på det strategiske plan – om at skabe resultater, der kan måles og vejes,” siger Kenneth Pedersen.

Men ville det ikke også være mere overraskende, hvis I – som FDB-ejet bureau og med mange kunder inden for detailhandlen – støttede holdningerne bag denne Top 10-liste …?

“Det er korrekt, at Rebulica ejes af FDB, men vi har aldrig fået kunder foræret via ejerskabet, men derimod ved at søge at løse detailhandlens komplicerede udfordring, som går ud på at skabe en kundestrøm hver dag, samtidig med at der skabes en langsigtet værdi. Udgangspunktet er respekt og passion for detailhandel,” siger Kenneth Pedersen.

Jeg kan nævne andre bureauer, der vil mene, at de har et lignende udgangspunkt …

“Ja, vi er nogle stykker. Og på dén måde er analysen og dens Top 10 ikke så dårlig for os. For så får vi lov til at have markedet for os selv.

Kommentarer

  1. Rebulica ejes af FDB, men vi har aldrig fået kunder foræret via ejerskabet. Yeah right!

  2. Nej, mere præcis kan det vist ikke kommenteres, Simon! Gad vide hvad Fakta mener om den udtalelse… De måtte trods intens modvilje bøje sig for FDBs krav og blev sendt Republica.

  3. Og hvorfor i alverden indbyder detailhandlen ikke til “spektakulære, prisvindende kreative løsninger”?

  4. Jeg kan da godt komme i tanke om en del spektakulære, prisvindende kampagner for detailhandelen, med en ROI ud over det sædvanlige, og dermed skulle det gode købmandskab vist også være dækket ind.
    Fakta er en. T.Hansen er en anden. Wupti er en tredje. Jeg tror ikke nogen af disse – endsige detailhandelen i sin helhed – er ringeagtede. Og faktisk viser netop disse tre kampagner, at taktisk detailmarkedsføring fint går hånd i hånd med en “spektakulær” kreativ strategi. Og det er måske netop dette, man nogen gange kunne ønske sig mere af. Som bureau. Og som forbruger.

  5. @ Niels: Præcis!
    Og kollosalt bullshit at Republica ikke har fået noget forærende. Det er lige præcis det de har. Coop har selv alt inkl. hvilke priser der skal afregnes til. Trak Coop stikket var der iøvrigt ikke noget bureau tilbage som Kenneth P. kunne praktisere sine, efter sigende temmeligt alternative, ledelsesprincipper i…

  6. Republica lever at at tage (faste) overpriser for deres butiksaviser. Det er dét de lever af. Det ved alle da, så stop med “Udgangspunktet er respekt og passion for detailhandel”. Det er ren planøkonomi. Længere er den ikke!

  7. Nu hanlder det jo nok også lidt mere om at han gerne vil fortælle at Republica tager deres kunder mere seriøst end alle andre bureauer (tilsammen).
    Men jeg undrede mig nu også lidt over man ikke kan være kreativ i detail handlen, vandt Ikea ikke også en løve for “Vi synes du er for ung til Sunny-Beach”? (Den er sku da også cool)

  8. Jo Nicolai, man kan SAGTENS være kreativ i detailhandelsreklame. Republica kan bare ikke:-)

  9. Kenneth formår på blændende vis at fjerne fokus fra “Upopulær-listen” og artiklens egentlige indhold med sin ulødige leflen for detailhandlen…!

  10. – exactly! Og at bureuaerne ikke vil arbejde med kunder som Biva og Jysk har nok noget mere bagvedliggende historik at gøre; og ikke en døjt med “respekt for detailhandlen” generelt. Jeg tror da nok at fx T. Hansen og IKEA mener at de får skabt en kundestrøm og en langsigtet værdi af deres respektive bureauer. Så Kenneth: Det’ en ommer!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club