Bureauer udvider kerneforretningen

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Alt imens konsolideringsbølgen skyller ind over bureaubranchen, begynder stadig flere bureauer som eksempelvis Primetime at udvide kerneforretningen og brede sig over flere specialistområder.

For et år siden efterlyste en af den danske reklamebranches nestorer, Jesper Kunde, i Bureaubiz en generel konsolidering i branchen.

90’ernes specialiseringsboom havde i hans optik skabt et uoverskueligt bureaulandskab med alt for mange bureauer – til ulempe for både branchen og kunderne. Jesper Kunde efterlyste helhedstænkning, og noget tyder på, at hans bønner er blevet hørt.

Jesper Kunde: Branchen er blevet uoverskuelig

De seneste år har stadig flere bureauer fundet sammen med enten hinanden eller alternative samarbejdspartnere, som det er tilfældet med eksempelvis KMD og In2media, First Chair Group og Envision med flere.

Hele paletten
Dette naturligvis for at stå stærkere i et konkurrencepræget marked, men hertil kommer en spirende branchetendens til at udvide forretningen fra den egentlige kerneydelse.

Mediabureauer som Mindshare er gået ind i PR og reklame, mens man på PR-siden som hos Advice udbygger forretningen med kreative reklamekompetencer og et reklamebureau som Co/Plus transformerer sig om til et konsulenthus.

Tendensen til specialisering synes med andre ord så småt at blive afløst af det modsatte – man vil favne bredt og tilbyde kunderne hele paletten.

Primetime – nu også med reklame
Primetime er et af de bureauer, det de seneste år har bevæget sig væk fra alene at fokusere på kernen. Fra historisk at beskæftige sig med traditionel PR tøver kommunikationsbureauet i dag ikke med også at kalde sig et reklamebureau.

”Vi har igennem flere år løftet større digitale kampagner, men det store kompetenceløft er, at vi nu internt i vores hus er i stand til at levere integrerede kommunikationsløsninger på tværs af alle kanaler og platforme til Primetimes kunder,” siger Primetimes adm. direktør Peter Sterup (foto).

Forandringen tog for Primetime fart for et års tid siden, hvor virksomheden i stil med flere andre etablerede en egentlig kreativ og digital afdeling under Tobias Ennés ledelse.

”Branchen udvikler sig hurtigt de her år. Vores virksomhed kommer fra kommunikation og PR, men konkurrerer i dag side om side med nogle af landets største og dygtigste reklamebureauer om kampagner, branding-opgaver og digital transformation. Det betyder, at vi har fået adgang til andre og i mange tilfælde langt større budgetter, end vi har været vant til i PR-branchen,” fortæller Tobias Enné.

Til gavn for kunderne
Målet er, som Jesper Kunde også ønskede sig det, at gavne kunderne, og Primetimes adm. direktør sætter barren højt:

”Vi er i dag med til at drive den stærke digitale og kreative udvikling i reklame- og kommunikationsbranchen henimod mere målrettet og målbar værdi for kunderne,” lyder det således fra Peter Sterup.

Primetime har gennem de senere år drevet og udviklet en række landsdækkende kampagner som eksempelvis den nationale kampagne om HPV-vaccination og kampagnen ’En af os’, der skal nedbryde tabuer om psykisk sygdom.