“Bureauerne har fejlet i de sociale medier”

Peter Engholm
25@mail.dk

Det mener i hvert fald RelationshusetGekko – endda med et vist element af selverkendelse. Men nu har man løsningen.

Modellen er klassisk i kommunikation: Definér et problem, og præsentér så en løsning.

Det var netop, hvad RelationshusetGekko gjorde i går i en pressemeddelelse: “Få fast grund under fødderne i de sociale medier”.

Her blev bureauerne udråbt til at være en del af problemet, og der blev brugt relativt barske vendinger “Danske virksomheder er blevet vejledt for dårligt i brugen af de sociale medier (…) Bureauerne har været for dårlige til at skaffe den nødvendige viden og indsigt på kundens vegne – inden de kaster deres kunder ud i et nyt og uprøvet medie”.

Man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus – og sådan ét har RelationshusetGekko da også boet i, indrømmes det indirekte – men nu er man flyttet.

Bureauet beretter således med en vis selverkendelse:

“Vi har selv haft projekter, hvor vi i bakspejlet kunne have brugt eksakt viden om og dybere indsigt i kunderne og hvordan de opfatter virksomheden og omtaler den i de sociale medier. Det retter vi op på nu,” lyder det i pressemeddelelsen fra Jonas Ingvardsen, kommunikationsrådgiver i RelationshusetGekko.

Over for Bureaubiz uddyber han:

“Indsigten har manglet. Ikke dermed sagt, at der ikke har været gode kampagner, men bureauerne har haft en tendens til kigge på mediet og ikke det sociale i sociale medier. Man har snarere kigget på, hvad naboen har gjort og skyndt sig af sted – uden at lave sine lektier forinden.”

Løsningen fra RelationshusetGekko hedder Social Media Insight, der giver adgang til løbende rapportering om, hvad kunder og brugere mener om din virksomhed på nettet.

“På baggrund af, hvad vi hører om kundernes adfærd, laver vi konklusioner og kommer med indsigter baseret på de erfaringer, vi har med at skabe relationer mellem kunder og virksomheder. Vi rådgiver om tiltag og handling på baggrund af den opnåede indsigt,” siger Joans Ingvardsen.

Når der tales indsigt, kan vejen eksempelvis gå forbi et mediabureau. Hos Mindshare er adm. direktør, Martin Ove Rasmussen, indledningsvist med på antrittet i RelationshusetGekkos pressemeddelelse – men han mener ikke, at der er noget specielt nyt i et værktøj til at afdække holdninger blandt brugerne:

“Det drejer sig om et buzz monitoring-værktøj, og det er i sig selv ikke nyt. Der eksisterer flere standardværktøjer på markedet – nogle gode og mange mindre gode. Vi bruger selv Whitevector, som er lidt dyrere, men til gengæld godt gearet rent sprogligt til dansk. Desuden har vi adgang til TNS Cymfony via vores internationale netværk,” siger Martin Rasmussen og fortsætter:

“Det er da rigtigt, at der findes bureauer, kampagner og kunder, der ikke har været succesfulde i de sociale medier, men jeg kunne da godt have tænkt mig at få at vide, hvem RelationshusetGekko tænker på – for de skyder meget bredt.”.

Martin O. Rasmussen ser ikke noget nyt i, at indsigten har haltet hos nogle i de sociale medier, for den slags sker hver gang, at et nyt marketingfagligt område kommer frem.

“For nogle vil det bare være begejstring, der driver dem frem, mens andre samler viden og bruger den – også selv om viden i øvrigt ikke er en garanti for succes. Men det er da godt, at de har udviklet et værktøj. Jo flere, der bruger den slags, desto mere professionel bliver branchen, og så får vi røget de værste cowboys ud. Men når det gælder indsigt, så er jeg altid skeptisk, når kanalspecifikke bureauer melder ud. De kan være en del af kommunikationsplanen, men det er ikke deres værktøjer, der lægger til grund for strategien,” siger Martin Rasmussen.