Direktøren for reklamebureauernes brancheforening, Kreativitet og Kommunikation, Tine Aurvig-Huggenberger, harcelerer i et indlæg over et program på DR2, som hun mener, dæmoniserer reklamebranchen.
Program-serien hedder ’Frank Ser Rødt’ og i den ene af ti udsendelser, er det reklamer, som får Frank til at se rødt.
Tine Aurvig-Huggenberger mener, at programmet tegner et forsimplet og forkert billede af reklamebranchen:
”Der bliver omhyggeligt tegnet et billede af reklamebranchen som et stort samfundsonde, der hjerteløst vrider kroner ud af de stakkels forbrugere, mens de oversvømmer byrummet med visuel støj. Her efterlader programmet så os seere. Der er ingen refleksion, ingen overvejelser eller stof til eftertanke. Vi sidder tilbage med et surt topstød uden hverken mål eller med. Er det godt tv?
Debatten om reklamers plads i samfundet er ellers hamrende interessant og uhyre vigtig. Derfor er det så forstemmende, at vores hovedperson ikke har mere med i posen. Vi får at vide, at reklamer er én af hans yndlingsaversioner og derfor kigger han sig ikke tilbage. Alt bliver betragtet gennem et sort/hvid-filter og med et forholdsvis forsimplet verdensbillede. For nu at blive i samme forsimplede verdensbillede, så har markedsføring jo det klare formål, at produktet skal gøres synligt, så forbrugerne kan se, hvad de har at vælge mellem , så der er nogen, der køber det, så der kan produceres noget mere og dermed skabes nogle flere arbejdspladser.”
Tine Aurvig-Huggenberger mener desuden, at det er for dumt at dæmonisere en hel branche:
”Billedet af reklamer udelukkende som en ødelæggende og forstyrrende kraft, er jo bare dumt. Markedsføring skaber både vækst og arbejdspladser i stort omfang. Derudover er de danske bureauer med til at øge informationsniveauet, omsætningen og derved skabe fremgang for en lang række virksomheder baseret i Danmark (Berlingske Politiko, lørdag, p. 13).
Læs hele indlægget her