Regeringens genopretningsplan rammer hårdt og rammer skævt. Det vil LO demonstrere med eksempler hentet fra det virkelige liv, men annoncen med arbejdsløse Maria nåede knap nok at lette, før den fløj ind i en fæl gang flak fra medierne.
Særligt B.T. fyrede løs: Hovedpersonen Maria var ganske vist arbejdsløs, men havde selv valgt at sige op for at flytte med sin familie til den anden ende af landet. Og familie? Ja, hun har ganske vist en kæreste, og det er dét.
Kommunikationseksperter, som Ritzau talte med, mente, at LO scorer kæmpe selvmål, fordi Maria i kampagnen ikke har så meget i klemme som påstået, og at det burde været nemt at finde en “ægte case”.
Bag LO’s kampagne står Per Toftager og Wasabi. Og Dennis Pedersen, adm. direktør i Wasabi, siger om kampagnen:
“Grunden til, at man ikke gik ud allerede dagen efter, at regeringen præsenterede sin plan, var, at LO skulle finde cases og tjekke baggrunden. Og ud fra det materiale lavede vi så en tekst. Personen findes, hun hedder Maria, og hun er ganske rigtigt arbejdsløs. Nu diskuterer man så, at hun selv har sagt op, og om en kæreste er en familie.”
Hvordan synes du selv, at kampagnen klarer sig?
“Kampagnen er fantastisk. På den første dag lykkedes det at mobilisere 30.000 på Facebook-siden, der nu har rundet 74.000 fans. Det vidner om en enorm styrke, der peger i retning af en folkestemning, og det ligger fast, at LO har en sag, der berører mange mennesker,” siger Dennis Pedersen.
På Facebook debatteres annoncen intenst – med indlæg fra både tilhængere og modstandere af genopretningsplanen, og begge parter hiver medieklip i spil. Men samlet set ser LO ud til at blive bakket op.
Men medierne har virkelig høvlet jeres annonce igennem – gør det intet indtryk?
“Jeg vil ikke sige, at al opmærksomhed er god opmærksomhed, men det, som nogle indledte dagen med at kalde et selvmål, viser sig ved aftentide at være endnu en mulighed for at forklare sin sag, når tv-aviserne tager sagen op. Afsættet har vist sig at være meget bredere”.