Bureauet fik 100.000 kr. og skabte meromsætning på 17 mio.

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Data er det nye sort, og det passer det digitale bureau Lifted godt. Men glem ikke den sunde fornuft, lyder budskabet.

Lifteds adm. dir., Jannik Liedner, er godt tilfreds med regnskabet for bureauet. Godt nok er overskuddet faldet lidt, men nøgletallene er gode og aktiviteten er steget.

Men reelt noget er det noget helt andet end tal han gerne vil kommunikere i et regnskab.

“Der er en række virksomheder, der udvider årsrapporten med oplysninger om bæredygtighed. Jeg har overvejet om ikke vi skulle supplere med oplysninger om, hvad vi har skabt af værdi for vores kunder, for det er jo reelt vores eksistensgrundlag,” siger Jannik Liedner.

Et af problemerne er dog, at det langt fra er alle kunder, der vil acceptere, at bureauet fortæller om deres cases.

“Mange snakker om data i dag, og det passer os godt, for det er vores udgangspunkt som bureau at arbejde med kundernes data. Men det bringer os også tæt på, og begrænser vores muligheder for, hvad vi kan fortælle om,” siger Jannik Liedner.

Der er et eksempel han gerne vil fremhæve – men det bliver altså i en anonymiseret form. Det drejer sig om et teleselskab, hvor Lifted har arbejdet med deres e-handel, og det med særdeles gode resultater. Bureauet har for blot 100.000 kr. skabt en meromsætning på 17 mio. kr.

“Vi gjorde det enkle at bruge data til at identificere, om besøgende på sitet var nye eller om de enten var kunder eller i hvert fald kendte sitet og selskabet fra tidligere besøg. Herefter tilpassede vi kommunikationen til de forskellige grupper,” siger Jannik Liedner.

Lyder det meget enkelt? Ja – og det er netop pointen. Analyse-processen kan godt være kompleks, men god kommunikation er ofte meget enkel.

“Den store mængde af data i den digitale verden gør det ikke i sig selv. Udfordringen er at være i stand til både at skaffe indsigter ud af dem samt handle på dem. Man skal have kompetencerne til at arbejde med digitale data, men man skal i mindst lige så høj grad have kommunikativ forstand, sund fornuft og erfaring med klassiske direct marketing kompetencer,” siger Jannik Liedner og fortsætter:

“Vi tror på, at den databaserede markedsføring kommer til at fylde mere og mere, så vi er ret fortrøstningsfulde over for vores fremtid. Vi har ambitioner og vil gerne vokse – men vi holder også fast i, at vi skal være et senior-drevet bureau. Derfor skal vores vækst bygge på både de rigtige folk og de rigtige kunder.”

Faldet i overskud skyldes, at man har investeret mere i først og fremmest markedsføring af bureauet.

“Vores første år har i høj grad bygget på relationer og mund-til-mund. Nu er vi begyndt at arbejde mere systematisk med at opsøge heldet,” siger Jannik Liedner.

Nøgletal for Lifted

  • Bruttoavance 6,6 mio. kr. + 10 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,1 mio. kr. -8,3 pct.
  • Lønandel 64,2 (58,6)
  • Resultat af primær drift +0,978 mio. kr. -28,2 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz