På overfladen ser det således ud fra Merrild’s side: Man havde i et stykke tid diskuteret en markedsføring af Rød Merrild med Nørgård Mikkelsen, der var kommet med forskellige bud – men uden at det var lykkedes at finde noget, som Merrild syntes kunne bruges.
Så blev der udskrevet en konkurrence – og vupti. Så kom der et oplæg, der så rigtig godt ud.
Under overfladen kan der dog tegnes et mere nuanceret billede.
“Merrild ville sætte mere skub i tingene, og udskrev bureau-konkurrencen. Den fik så Nørgård Mikkelsen til at sætte nogle nye folk på, og da jeg samtidig overtog ansvaret for produktet, var der nye folk på begge sider af bordet. Og det er måske ikke så mærkeligt, at det skaber en reaktion, fordi vi taler om en meget menneske-orienteret proces, hvor nye øjne i sig selv vil skabe en forandring, siger marketingchef Mark Hemmingsen.
Hos Nørgård Mikkelsen siger kontaktdirektør Bodil Ipsen, at baggrunden for udviklingen af løsningen rummede en hel del mere end blot at sætte nye folk på.
“Rød Merrild er et mærke, som på mange måder er en ønskeopgave. Men det er også en meget kompliceret opgave, fordi Rød Merrild altid har været der, og det er rigtig svært at sige noget nyt. I den første lange strategiproces søgte vi efter noget unikt, med det lykkedes ikke at få det til at materialisere sig i en troværdig og relevant løsning. Det var først, da vi i forbindelse med konkurrencen holdt op med at forsøge at fortælle om alt det, Merrild kan og i stedet søgte ind i historien at det lykkedes. Historien omkring Rød Merrild er jo netop, at det er noget, vi er vokset op med, men også at Rød Merrild bare er kaffe – men det er god kaffe. Men den første lange del af rejsen hjalp os i høj grad til at komme bagom mærket og forstå historien”, siger Bodil Ibsen.
Bureaukonkurrencen stod mod &Co (der står for Cafe Noir) og BBDO, og resultatet af Nørgård Mikkelsens arbejde er netop nu ved at blive lanceret i form af en ny kommunikations-platform på Rød Merrild.
“Nu har vi selvfølgelig endnu ikke fået forbrugernes endelige dom. Men vi er selv glade for konceptet, og det er blevet testet i forbindelse med bureaukonkurrencen, så vi har ikke overladt noget tilfældigheder”, siger Mark Hemmingsen.