Bureauledernes forventninger falder og uforudsigeligheden stiger

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Bureaulederne peger på manglende ordrer, insourcing og især et usikkert marked som de største udfordringer. Se forventningerne hos de forskellige bureautyper her.

For et år siden vurderede 68 pct. bureauledere i Bureaubiz’ bureaulederundersøgelse, at udviklingen i ordretilgangen de følgende seks måneder (dec. 2024-maj 25) ville blive lidt eller meget højere. Nu et år efter er optimismen mindre: 61 pct. forventer, at ordretilgangen vil stige i perioden november 2025 til april 2026.

Den mest markante ændring ses hos reklamebureauerne og eventbureauerne, der er de mest pessimistiske. Kun hos 25 pct. af eventbureauerne og 48 pct. af reklamebureauerne tror bureaulederne på en højere ordretilgang. For et år siden mente 60 pct. bureauledere på begge bureautyper, at ordretilgangen ville stige.

De mest positive er mediabureaulederne, hvor hele 78 pct. forventer vækst. Dernæst følger digitale bureauer med 74 pct. og designbureauer med 72 pct.

Hvordan vurderer du udviklingen vil blive for dit bureau de kommende seks måneder (november 2025 til april 2026)?

Manglen på ordrer bremser væksten

Det der begrænser væksten på bureauerne, er først og fremmest manglen på ordrer. Kun 14 pct. mener ikke, at det er et problem, mens 20 pct. vurderer, at manglen på ordrer begrænser væksten rigtig meget. Den øgede insourcing hos kunderne er også en udfordring, kun 15 pct. ser det ikke som et problem. Som tredjestørste udfordring nævnes et for højt forbrug af ressourcer på kunderne, hvor kun 19 pct. slet ikke ser det som et problem. 

Det er de samme udfordringer, der har været de seneste år, så hvad kan bureaulederne gøre ved de faktorer, der udfordrer væksten? Vi spurgt adm. direktør i Brandse & Co., Henrik Jensen, som siger:

“De manglende ordrer og faldende forventninger er endnu en indikator på den negative vækst vi har set på det danske bureaumarked i de senere år. Den hænger sammen med kundernes insourcing. Jo mere kunderne insourcer desto mindre bliver det danske bureaumarked. AI forstærker denne tendens, så vi ser nok ind i et negativt marked næste år også. Der er ikke så meget at gøre ved det andet end at blive dygtigere end konkurrenterne til at fastholde eksisterende og tiltrække nye kunder. Og så glæde sig over at markedet trods alt er 33 pct. større end under coronaåret 2020.”

Henrik Jensen tilføjer:

“Kundernes tilbageholdenhed bekræfter resultaterne fra CMO-undersøgelsen i Bureautrends 2025. Her var konklusionen fra CMOerne, at usikkerhed og uforudsigelighed i markedet er den største udfordring. Typisk noget som gør, at kunderne har sværere ved at tage beslutninger vedrørende deres markedsføring. Og dermed at bureauerne anvender flere ressourcer end normalt.”

I hvilken grad begrænser nedenstående forhold væksten i dit bureau?

Bureaulederne kigger ind i et uforudsigeligt marked

Der er især to ting, der går igen, når bureaulederne beskriver de kommende seks måneder. Uforudsigelighed og udfordringen fra AI. AI kommer vi ind på i en senere artikel.

Bureaulederne oplever et usikkert marked, der gør det svært at planlægge vækst og investere i nye tiltag. Beslutningsprocesser trækker ud, salgsrejsen er blevet længere og flere oplever ghosting fra kundernes side. Samtidig er det en udfordring at finde den rette sammensætning af kompetencer og skalere medarbejderstaben i takt med projekter, der svinger voldsomt. Der er tvivl om, hvorvidt opskalering skal være via ansættelser eller freelancere. En beslutning, der er særlig kompleks pga. den korte sigtbarhed, som en bureauleder beskriver.

En anden bureauleder beskriver situationen som et konstant spænd mellem bremse og speeder og udfordringen ved at finde den rette timing for investeringer i et usikkert marked. Udover uforudsigeligheden, som har direkte indflydelse på den største udfordring om mangel på ordrer, nævnes insourcing hos kunderne også som en faktor i bureauledernes kommentarer til undersøgelsen. En faktor, der øger den i forvejen hårde konkurrence på bureaumarkedet.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er sendt til 510 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
79 har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til 14 pct.
Undersøgelsesperioden er november 202
5.

Hvis du vil vide mere om bureaubranchen, kan du blive klogere på det gennem Bureaubiz’ BureauTrends-rapport. Se mere her.