Der har været længe været fokus på medarbejdernes trivsel, men bureauledernes egen mentale sundhed er sjældent blevet undersøgt, hvis nogensinde.
Det har måske ikke været nødvendigt eller måske bare overset. Men i den Bureaubiz’ nye bureaulederundersøgelse er der for første gang målt på bureauledernes mentale sundhed, og resultaterne viser, at de danske bureauledere generelt trives særdeles godt.
Bureauundersøgelsen giver bureauledernes en mental sundhedsscore på 74,4 pct. Til sammenligning målte Center for Ledelse i 2024 en score på 60,8 blandt ledere generelt.
Her er resultaterne fra Center for Ledelse
I de seneste to uger …
.. har jeg været glad og i godt humør: 69,7
.. har jeg følt mig rolig og afslappet: 58,1
.. har jeg følt mig aktiv og energisk: 61,3
.. er jeg vågnet frisk og udhvilet: 51,0
.. har min dagligdag været fyldt med ting, der interesserer mig: 64,0
Mental sundhed: 60,8
Her er resultaterne fra Bureaubiz’ bureaulederundersøgelse:
I de seneste to uger …
.. har jeg været glad og i godt humør: 76
.. har jeg følt mig rolig og afslappet: 72
.. har jeg følt mig aktiv og energisk: 78
.. er jeg vågnet frisk og udhvilet: 70
.. har min dagligdag været fyldt med ting, der interesserer mig: 76
Mental sundhed: 74,4
Det formålsdrevne kan bære langt – og presse hårdt
Erhvervspsykolog Lill Palmblad, der er forfatter til bogen Hvem passer på chefen, er ikke overrasket over, at bureauledere scorer højere på trivselsbarometret end ledere generelt.
”Selvstændige er som regel meningsdrevne – hvad enten de arbejder for et højere formål eller for at drive deres egen forretning, bruge deres kompetencer eller tjene flere penge. Det formåls- og meningsdrevne bærer dem rigtig langt,” siger Lill Palmblad.
Hun tilføjer:
”Hvis jobbet giver mening, kan man gå længere på god energi. Men hvis man taber formål og mening, kan det blive rigtig svært.”
Hun peger samtidig på, at ledere generelt ofte scorer højere end medarbejdere i trivselsmålinger, men at det ikke nødvendigvis betyder, at de har det bedre.
”Måske synes man bare som leder, når man svarer i en trivselsmåling, at man som leder bør have det godt. Og når vi kommer til ejereledere og selvstændige kan det være endnu mere udtalt,” siger Lill Palmblad.
Glæde og udbrændthed kan eksistere side om side
Selvom bureauledere scorer højt på trivsel, er det ikke ensbetydende med, at alt er problemfrit. Ifølge Lill Palmblad har eneejereledere ofte en tendens til at brænde lyset i begge ender – både fordi arbejdet føles meningsfuldt og sjovt, og fordi det er svært at slippe kontrollen.
”Vi ved, at ledere, når det ikke går godt, kan blive hårdt presset. Trivslen og engagementet er ofte mere ekstremt i begge ender end hos andre . Man har højt ejerskab til opgaverne, og det kan være svært at se sig ud af, hvis man føler, at man ikke slår til.”
Man kan sagtens opleve arbejdsglæde og udbrændthed på samme tid, siger Lill Palmblad og uddyber:
”Selvom man har arbejdsglæde, kan man godt brænde ud, især på grund af arbejdslængde og tidspres. For de ledere, der har ansatte, kommer et breaking point for, hvor meget man selv kan overskue, især hvis man har svært ved at give ansvar fra sig. Når arbejdet er meget identitetsdrevet, kan det være endnu sværere at give slip.”
Ledertrivsel sat på dagsordenen
Lill Palmblad er oplægsholder på Creative Clubs bureaulederseminar den 16. september. Her vil hun med en blanding af oplæg, dialog og workshop komme ind på, hvor vigtig ledertrivsel er for bureauets performance.
Se mere om bureaulederseminaret og tilmeld dig her.
Lill Palmblads bog, Hvem passer på chefen, kan købes med 20 pct. rabat, når du har tilmeldt dig bureaulederseminaret.
Bureaubiz’ bureaulederundersøgelse om bl.a. bureaulederes trivsel er en del af BureauTrends, som du kan købe her.
Om bureaulederundersøgelsen
Bureaulederundersøgelsen er sendt til 586 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
93 har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til 16 pct.
Undersøgelsesperioden er maj 2025.