Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Toppen af Danmark får tre nye vandrestier, og nu har man valgt bureau til at skabe oplevelser og formidling på dem. Projektet har et budget på 2 mio.

Grenen – Danmarks nordligste punkt – et kæmpe turistmål, som hvert år samler næsten 1 mio. gæster.

Nu skal de have flere oplevelser, og umiddelbart handler det om tre nye vandrestier. Det er dog et projekt, der rummer mere end blot anlæg af nogle stier, og derfor rummer det også en bureau-opgave, som det lille Aalborg-bureau, Weltklasse, kan glæde sig over, at skulle udføre.

En væsentlig del af projektet, som har et budget på 2 mio. kr., er nemlig design af oplevelseskoncept, grafisk design, digital formidling, skiltning og indretning af info-huset på Grenen.

“Traditionelt oplever turisterne kun en tur i Sandormen og muligheden for at tage en selfie med en fod i hvert af de to have. Men Grenen gemmer på masser af spændende historier, som i dag ikke fortælles. Det er de historier der nu skal frem i lyset med et familievenligt oplevelseskoncept,” siger bureaudirektør Jeanett Kaare, Weltklasse.

Løsningen sigter efter at involvere og aktivere både naturelskere, historieinteresserede og ikke mindst børnefamilier. De mange oplevelser formidles gennem tre virtuelle guider, som hver især fortæller om emnerne historie, kultur og natur på Grenen. Desuden består konceptet af en dynamisk og levende mikroudstilling i infohuset, hvor både lokale og gæster har mulighed for at påvirke udstillingen.

Bureauets primære opgave er på formidlingsdelen, men man er også involveret i facilitering og indsamling af de enkelte oplevelseselementer. Helt konkret bliver det sådan, at bureauet sammen med Frederikshavns Kommune inviterer en række lokale aktører til at bidrage med information og anekdoter fra Grenen som så skal bruges i formidlingen. Det kan f.eks. være ældre Skagboere, som kan huske nazisternes tilstedeværelse på Grenen under 2. verdenskrig. Men det er også de mange fugle-entusiaster, som boltrer sig på Grenen.

Weltklasse har tidligere arbejdet med turismeprojekter i samarbejde med bl.a. Visit Nordjylland og Toppen af Danmark. Senest stod bureauet bag koncept og idé da Råbjerg Mile tog på besøg i København i foråret 2014.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club