Bureaustafet: Rune Hørslev, kontaktdirektør i Mensch

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Bureaubiz starter en ny artikelserie, hvor vi lader nogle af de dygtige folk i branchen stille spørgsmål til hinanden. I dag kickstarter vi serien med at stille manden bag de succesfulde kampagner for Visit Færøerne og Atlantic Airways, Rune Hørslev fra Mensch, et spørgsmål.

Bureaubiz lader i en ny artikelserie nogle af branchens dygtige branchefolk stille spørgsmål til hinanden. I dag kickstarter Bureaubiz serien med at spørge manden bag de succesfulde kampagner for Visit Færøerne og Atlantic Airways, Rune Hørslev, kontaktdirektør hos Mensch:

Hvad kan man lære af årets mest vindende kampagner?

 1 Gør noget i stedet for at sige noget.
Verdens mest prisvindende kampagne lige nu er ‘Fearless Girl’. Skulpturen med pigen foran Wall Street-tyren har en væsentlig ting til fælles med Google Sheep View og mange af de øvrige prisvindende kampagner. Det er kampagner, der gør noget, frem for at sige noget.

Kampagnerne er eksempler på, at det kan betale sig at tænke aktivistisk. At handle. Frem for at tale om et problem, så gør noget ved det. Frem for at tale om et produkt, så gør noget med det. Noget spektakulært.

Nogle vil måske indvende, at det blot er den gamle snak om ‘show it, don’t tell it’. Men det bliver det ikke mindre rigtigt af. Potentialet i at gøre virksomheder og produkter samfundsrelevante er større end nogensinde.

2 De mest spændende koncepter har ikke nødvendigvis en mediekanal
Fearless girl er er hverken en annonce, en film eller et radiospot. Det er en statue. Som udgangspunkt er dens publikum begrænset til de mennesker, der besøger Bowling Green i New York. Men dens placering lige foran Charging Bull og dens visuelle udtryk, gør at den blev en historie på både TV, print, sociale medier.

På den måde blev kampagnen tværmediel til trods for. at kampagnens eneste købte medie var statuen.

I takt med at det bliver dyrere og mere besværligt at versionere sit budskab på tværs af kanaler, bliver det også mere interessant at lave noget, hvis nyhedsværdi får journalister, bloggere og privatpersoner til at versionere og eksponere budskabet helt af sig selv.

3 Start med at skrive nyhedsoverskriften
Forbrugerne tror mindre på reklamer, som de synes er mere og mere irriterende. Og hvis de oplever at annoncen er irriterende, er der også en risiko for at de oplever, at annoncøren er det.

Til gengæld belønner forbrugerne de gode kampagner, med likes, shares og comments. Hos Mensch bruger vi nogle gange den metode, at vi begynder vores kreative proces med at lede efter nyheds overskriften.

Hvad er det for en nyhed, som skal havne på BBC eller som bloggerne skal få lyst til at skrive. Kan man finde den rette nyhedsoverskrift, så behøver man slet ingen annonceoverskrift. For hvis vi har skabt en nyhed, så er mediekøbet gratis og budskabets publikum langt mindre skeptisk.

Rune Hørslev sender stafetten videre til Michael Thim, CEO, IUM med følgende spørgsmål:

Hvordan ser du de største forskelle imellem medielandskabet i dag og om 5 år?

 

_______________________