Burger King skal have nyt bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

At være leadbureau for burgerkæden i moderlandet har været en usikker post de seneste år. Nu er en mere globalt orienteret opsætning på vej, og det koster i første omgang et London-bureau jobbet.

Det går fremad for Burger King på verdensplan, men i baglokalet har bureauerne gået ind og ud. Og det fortsætter lidt endnu, idet ny struktur skulle være undervejs.

Kæden sagde for tre år siden farvel til Crispin Porter + Bogusky og afsluttede et syv år langt samarbejde. CP+B blev afløst af McGarryBowen, der blot et halvt år senere måtte dele tjansen med tre andre bureauer, heriblandt Mother, der helt overtog leadbureau-hvervet i februar sidste år.

Dette samarbejde sluttede i begyndelsen af året med ”creative differences” som årsagen, mener AdAge at vide. Og siden har et tredje bureau fra listen, Pitch, moslet sig mere ind.

Heller ikke på de britiske øer har det den seneste tid været et fast job at være Burger King-bureau. London-bureauet CHI & Partners vandt budgettet for Storbritannien og Irland i 2011 fra CP+B, men i begyndelsen af året tog Burger King først hul på en bureaukonkurrence, for derpå at lægge processen ned igen.

Nu har kæden så – ifølge Campaign – valgt at gå i retning af en anderledes opsætning med et globalt bureau, og dermed må CHI & Partners sige endeligt farvel til et budget på godt 800 mio. kr.

I Danmark er markedsførings- og bureau-indsatsen gået den modsatte vej, i retning af det lokale. Burger King havde i gennem længre tid i vid udstrækning benyttet sig af versioneringer og svensk-skabt materiale, men sidste år fik kæden en egentlig markedschef i Danmark, og man valgte – efter at have ligget stille på bureausiden en tid – at tage hul på et regulært bureausamarbejde, med Sunrise.

Det har ikke i dag været muligt at få kontakt til den danske del af Burger King.