Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Foto: Istock.

Burgerkæden konsoliderer sine bureauydelser hos én samarbejdspartner, der fremover skal stå for medier, reklame og PR i hele Skandinavien. Det betyder et farvel til Uncle Grey og Dentsu i Danmark.

Fremover ligger Burger King kun penge hos ét bureau i Skandinavien. Kæden konsoliderer sine bureauindkøb hos Publicis, der er valgt som partner på medie, reklame og PR i hele Skandinavien. 

Tidligere har Burger King ikke arbejdet på tværs af de skandinaviske lande. Samarbejdet med Publicis er således ikke fuldstændig nyt, da Burger King i forvejen har samarbejdet med bureaugruppen i Norge. 

Samarbejdet med Publicis er dog helt nyt i Danmark. Det betyder dels et farvel til Uncle Grey, der var samarbejdspartner på den kreative side, og dels et farvel til Dentsu, der var mediepartner. På den kreative front har samarbejdet kastet hæder af sig på awardsiden. Senest modtog kampagnen ‘The Whopper Reply’, som Uncle Grey stod bag, både sølv og bronze ved Eurobest. 

Årsagen til udskiftningen på bureausiden skal findes i kædens øverste lag. Det sker nemlig i kølvandet på, at Burger King i slutningen af 2020 fik både nye ejere og ny ledelse. I en pressemeddelelse skriver kæden, at man siden da har gennemført en omfattende evaluering af alle sine forretningsforbindelser – herunder også på bureausiden. 

“Vi har store ambitioner for vores virksomhed i Skandinavien. Ved at samle alle vores bureauydelser hos Publicis, får vi én dedikeret partner, som deler vores ambitioner og som sikrer, at vi bliver ledende i vores markeds- og kommunikationsarbejde, ikke mindst inden for digitaliseringen af vores virksomhed,” siger Steen Puggaard, administrerende direktør i Burger King Skandinavien, i pressemeddelelsen. 

Han uddyber, at bureauopsætningen ændres i løbet af 2022 med respekt for eksisterende aftaler.

“Vi har haft mange gode bureauforbindelser i Skandinavien, men ingen kunne pege på bedre resultater og tilbyde en mere fremtidsrettet bureauleverance end Publicis. Som eksisterende bureau i Norge har de hjulpet os med at bygge en solid markedsposition, og derfor var det naturligt at udvide samarbejdet til at omfatte alle tre lande.”

Ikonisk mærkevare
Opgaven har ikke været udbud og skal løses på tværs af Publicis’ bureauer i Norden. Hos den danske del af Publicis er der naturligvis begejstring ved tanken om at få Burger King-brandet mellem hænderne. Cecilie Andersen, chief media officer hos Publicis Danmark, ser frem til at arbejde med et brand, som mange har et forhold til.

“Burger King er en af verdens mest ikoniske mærkevarer, og vi ser frem til samarbejdet med stor entusiasme, idet Burger King er et brand, der altid har vist modet til at være legende og udfordrende i deres kommunikation og markedsføring. Med over 20 millioner gæster om året, og flere millioner flammegrillede Whoppere, der finder vej til skandinaviske ganer, er det også et brand, som mange har et forhold til,” siger hun i pressemeddelelsen. 

Publicis har oprettet et tværfagligt team, hvor man samler kompetencer fra specialister i Publicis Groupe inden for reklame, medie og PR. Håbet er, at man derved fjerner barrierer fra silotænkning faggrupperne imellem, siger kommunikationschef i Publicis Danmark, René Westendahl. 

“Tiden, hvor man arbejdede med annoncering, medier, digital og PR som separate discipliner, er efter vores mening forbi. Gennem vores bureau-setup fjerner vi siloerne mellem fagområderne og kommer tættere på kundens forretning på alle niveauer. Holdet, vi bygger, er et skræddersyet team tilpasset Burger Kings behov, og vil være et fælles team på tværs af Skandinavien. Det er ganske enkelt en smartere måde at organisere arbejdet på, der giver bedre effekt og effektivitet,” siger han i pressemeddelelsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club