Butikker med cross-channel-salg får et godt julesalg

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Flere og flere butikker satser på samspil mellem webshop og den fysiske butik og det vil give bonus i julehandlen. Den store udfordring er de rigtige it-systemer.

De butikskæder, der udnytter synergien mellem den fysiske butik og web-butikken, vil få den største del af årets julehandel.

Det mener Henning Bahr, der er adm.dir. i Retail Institute Scandinavia.

Elgiganten er ifølge Henning Bahr en af de kæder, der er længst fremme med cross-channel.

Kunderne kan online se lagerstatus i de enkelte butikker. Når man bestiller en vare på internettet, kan den udleveres inden for to timer i den fysiske butik og hvis man vil bytte, kan man gøre det i butikken uanset om den er købt online eller fysisk.

Også Kop & Kande og Imerco fortæller i Berlingske om øget brug af cross channel.

Imerco har i butikkerne opstillet skærme til bestilling af varer på webshoppen, hvilket har forbedret salgstallene de seneste tre måneder og isenkramkæden vil ifølge adm.dir. Frederik Brøndum fremover etablere web-barer i butikkerne.

Hos Fætter BR og Toys’R’Us er man i gang med en test med et ’instore-kioskkoncept’, der skal køre op til jul i nogle få butikker og senere rulles ud til 50 butikker.

Så vidt det fremgår af Berlingske, er det nogenlunde det samme koncept som det, Elgiganten har.

Udfordringen for Elgiganten, Fætter BR – og andre butikker – er at få it-systemerne til at spille sammen på web-platformen og i butikkerne.

Det får Henrik Ernst Hansen, partner i bureauet Mindmill, der har specialiseret sig i rådgivning om e-handel og cross channel til i avisen, at revse nogle virksomheder for at vælge for billige og dårlige løsninger:

”Det er en stor mundfuld at få udviklet en stærk teknologisk web-platform med fuld integration til butikkernes økonomisystem. Derfor vælger mange en billigere løsning, hvilket oftest betyder en begrænsning af mulighederne, og de ender med halve løsninger, som er mere til irritation for forbrugerne” (Berlingske Business, p. 12-13)